Valtatie
3, Uudenmaan ja Kanta-Hämeen rajalla, näinä päivinä…
Kello
oli kahden aikaan yöllä ja niin poliiseista kuin puolustusvoimain henkilöstöstä
koostunut porukka piti yllä tiesulkua ja tarkistuspistettä. Suurin osa miehistä
oli nukkumassa lähistöllä sijaitsevissa puolijoukkueteltoissa mutta
tarkistuspiste oli siti koko ajan miehitetty. Yölläkin. Liikenteen määrä,
varsinkin henkilöliikenne oli pikkuhiljaa vähentynyt lähes olemattomiin. Ne,
jotka olivat palaamassa Uudellemaalle olivat jo palanneet eikä pois yrittäjiä
juuri enää ollut. Ei ainakaan näin yöaikaan. Päivisin oli tietysti sallittua
työliikennettä.
Pohjoisesta,
Riihimäen suunnasta alkoi kajastaa kirkas, hohtava valo. Miehet katsoivat valoa
ja mukana ollut puolustusvoimien yliluutnantti totesi:
-
Sehän… sehän taitaa olla… se on… enkeli…
Enkeli
se tosiaan oli. Toisin kuin usein kuvitellaan, ei enkeli ollut mikään vaaleat
harsot päällään lentelevä siivekäs naishahmo joka leijaili ilmassa
äänettömästi. Eihän toki, se tuli melkoisen jyrinän säestämänä maantietä pitkin,
siinä oli 13-litrainen 540 hevosvoimaa kehittävä moottori, kuusitoista rengasta
ja tehokkaat valonheittimet jotka antoivat enkelille oman hohteensa. Tuo enkeli
eli R-sarjan Scanian rekka pysähtyi tiesululle. Tiesulun vartijoille oli tietysti
selvää että enkeli oli asiallisella asialla niin kuin enkelit yleensäkin mutta
katsottiinpa paperit kumminkin. Paperit ojentanut enkeli ei näyttänyt kovin
enkelimäiseltä vaan hän oli noin 120-kiloinen kaljupäinen partainen mies joka
kaiveli samalla taskustaan askin L&M:ää jonka kyljessä oli kyrillisiä
harakanvarpaita ja pani palamaan.
Enkelin
rekka oli täynnä ruokatavaraa joka oli peräisin Saarioisten tehtailta
Valkeakoskelta ja joka vietäisiin edelleen Helsinkiin tukkuvarastoon,
purettaisiin siellä, kuskattaisiin jakeluenkeleitten toimesta erillisiin
kauppoihin ja seuraavana päivänä enkelit olivat taanneet ruuan esim.
hallintojohtajille, hallinto- ja kehittämisjohtajajille, projektipäällikköille,
erityissuunnittelijoille, strategiapäälliköille, yliopistollisille
sukupuolentutkijoille, yliopistollisille rasismintutkijoille ja valtamedian
toimittajille jotka eivät edes ymmärtäneet, että enkeleitä oli olemassa ja
ilman enkeleitä he eivät pystyisi elämään.
Enkeli
jatkoi matkaansa etelään päin ja samalla toinen enkeli tuli tiesululle. Tällä
kertaa enkeli oli Pinnanmaalta päin tuleva Sisun täysperävaunurekka. Rekkaa
kuljettanut enkeli puolestaan oli noin satakiloinen mies jolla oli pitkä
poninhännällä oleva tukka ja joka olisi sopinut hyvin jonkun death-metalbändin
örinälaulajaksi. Enkeli poltteli voimasavuke Bostonia jota oli myynnissä vain
Pinnanmaalla. Rekan toinen perävaunu oli täynnä Lälläveden läski &
leivonnaisen lenkkimakkaraa sekä suosittua senttaalikalasäilykettä. Toinen
perävaunu oli puolestaan täynnä Son Lönsönin mailla kasvatettua valmiiksi
rouhittua transfobista slurria josta keitettäisiin pääkaupunkiseudulla monet maittavat
aamupuurot.
Tämäkin
enkeli jatkoi matkaansa kohti etelää ja vei lastinsa nälkäisille suille jotka
eivät eläisi ilman heitä suojelevia enkeleitä. Tiesululla vartioivat poliisit
ja sotilaat tuumivat että vaikka elettiinkin epävakaita aikoja niin oli sentään
onni että suomalaisilla oli turvanaan enkelit.
48 kommenttia:
Sulta on taas Ykä jäänyt asia tajuamatta Oikein (tm). Johtuneekohan se ylenmääräisestä ja päivittäisestä vihapuheesta, mutta et ole siis ensinkään tajunnut, että kaikki kriittisen tärkeää työtä tekevät sankarit ovat naisia.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006448025.html
Tottapa turiset. Monetkaan ihmiset ei tajua kuinka tärkeä osa yhteiskuntaa nämä "tientukot" ovat kuljettaessaan elintärkeää lastia ympäri Suomea. Ja kyllä sinne kallion kuplan alepaan se vegaaninakki kuorma-autolla tulee,vaikka joidenkin mielestä riksa olisi ilmastoystävällinen.. T. Oloneuvos
No oho. Kiitoksia Ykä arvostuksesta. Vaan arvaapa mitä? Kuule kun mekin tehdään tätä lähinnä siksi kun se syöminen on meidänkin pääelinkeino.
Mitä näihin eristyksiin tulee, niin lieneekö hyötyä?
Tuossa muuten kun lossilla kipaisin viimeksi naapuristaniassa, niin kiinnitti huomiota kun sedät ja tädät puputtaa laivan puffettialtaista naama vehnäsellä. Eipä ne lossien buffetit mitään hygieniahifistelyä ole muutenkaan. Saati sitten tällaisena aikana mennä ns. seisovasta pöydästä pupeltamaan. Eväitä joita tommonen laivallinen ihmisiä, joiden joukossa räkänokkia, on ronkkinut.
Serkkupoika oli koko ikänsä ajanut suomalaisen isännän rekkaa euroopassa, Tuonut hedelmiä ja muita elitarvikkeita etelän valtioista, Italiasta, ranskasta, espanjasta ja jopa marokosta. Vitamiinin saanti suomalaisille oli näin taattu ja keripukki vältetty. Lyypekki, Pohjois-Saksan upea hansakaupunki oli päätepiste, jossa hän myös asui. Nuppi irrotettiin ja vaihdettiin perävaunuja. Toinen vaunu tuotu suomesta ja serkkupojan tuoma jatkoi toisen rekan vetämänä suomeen. Hän ei koskaan päässyt eläkkeelle ja on nyt itse enkeli. Rauha hänen sielulleen.
Scania Vapisi, mutta enkeli ajoi vaan.
Tähän mennessä olen nähnyt vain kuvissa ja maalauksissa noita vaaleissa harsoissa liiteleviä nais- ja lapsihahmoja sekä kuullut nykyajan ihan verta ja lihaa olevista bisnesenkeleistä, mutta pelkäänpä, että viimemainitut siirtyvät koronan myötä pian samaan satumaailmaan ensin mainittujen kanssa. Yhtä lailla kun Uudellamaalla oltaisiin hätää kärsimässä ilman Ykän kuvaamia miesenkeleitä, myös muut kuin maatalous- ja elintarvike- ja kuljetuspuolella työskentelevät yrittäjät (varsinkin pienimmät) tarvitsisivat nyt enemmän kuin koskaan omat enkelinsä.
Nähtäväksi jää, opitaanko tästä vitsauksesta mitään ja seuraako tästä 90-luvun alun malliin samanlainen lama ja konkurssiaalto? Nyt olisi tilausta talousoppineilla ja kokeneilla valtiomiehillä.
Rouva Ano
Taivaan mannaa.
Niinku sillon joskus erämaassa vaeltaneelle nälkäiselle Israelin kansalle.
Tuli mieleen että mitäköhän varusmies miettii siinä tsekkarilla just nyt. Onko epätodellinen olo kenties. Pelottaako niitä kenties. Miettiikö isää äitiä sisaruksia tyttö/poikaystävää.
Kovin nuoria ne meinaan on ne varusmiehet. Moni niistä ottaa koko touhun isona live roolipelinä. Toisaalta kun tosi onkin kyseessä voi mieleen hiipiä ajatuksia erilaisia.
Itekki mietin tuleeko jossain vaiheessa käskykirje kun jossain on jo puhuttu ressujen kutsumisesta palvelukseen.
Sitten mietin kyllä kanssa miten ne siellä toimivat jos ja kun joku ei usko ja tottele eristystä. Ite kuullu jo monelta että heitä ei jotkut viranomaiset pidättele. He tiedostaa kato oikeutensa.
Eipä tuolla paljon muuta näy kuin näitä enkeleitä. Kävin virkapaikalla tsekkaamassa TLII luokan postit ja osallistuin erääseen palaveriin.
Hyvinhän noi poliisit ja veijarit tuon homman hoitaa.
Ainoa vaan, niinkuin aikaisemmin jo kirjoittelin niin karkurit ovat jo menneet.
Siinä mielessä vähän turhaa hommaa ja sen tietää noilla suluilla väijyssä olevatkin.
Ei kauheasti ole luottoa meidän kaalimatotylleröihin jatkossakaan mitä tulee päätöksentekoon ja varsinkaan päätösten toimeenpanoon.
Toivottavasti tämä kansa oppii tästä jotain ja valitsee jatkossa sellaiset päättäjät jotka eivät jäädy kun tulee tiukka paikka.
On helppoa puhua kaikkea genderpaskaa ja ilmastosta mutta kun tulee tiukka paikka niin lurahtaa pissit tenaan.
No, kerrankin annetaan enkeleistä totuudenmukainen kuva! Ei mitään lilluttelijoita kauniisti katetun perhepöydän ääressä, vaan tosimiehiä tositöissä. Schade vain, että
likkahallitus sössi viikkoja vain saivarrellessaan, ennenkuin tosimiehet pääsivät töihin. Enpä muista muita miehiä monenkaan maan hallituksissa kuin Margaret Thatchrein ja Marjatta Väänäsen!
Nää meidän nykyiset ovat "vieraslajeja".
Ittekin ollut nyt saikulla tän viikkoa. Ihan antibiooteilla hoidettava juttu, vaan kun varsinkaan nyt ei pidä mennä mihinkään jos epäilyskään lenssusta.
Noh, en si viikolla sitten taas Scanian keula kohti naapuristaniaa. Arvatkaapa liikunko laivalla hytistä muuta kuin autoon ja takaisin.
Uudehko on Ykän enkelin Scania 13 litranen 540 voimanen kutonen on vasta tullut mallistoon.
https://www.scania.com/fi/fi/home/experience-scania/news-and-events/News/scanialle-uusi-13-litrainen-540-hv-moottori.html
Vanhemmat ärrät oli 500 voimasesta alkaen 16 litraisia V8 koneitavuoteen 2016 saakka jolloin pienimäksi kasiksi tuli 520. Viissatasen muuttuessa kutoseksi.
Scania lienee viimeisin mohikaani noiden V8 koneiden kanssa. Rommelillakin on jo kaikka kutoskoneita.
Nuorin junnu ajaa rekkaa opiskelujen ohessa ja keikkaa kuulemma riittää enemmän kuin jaksaa tehdä.
Opiskelijat on laitettu kouluista etäopiskelemaan niin meinaa kuulemma mennä pelkäksi työnteoksi.
Hyvä kun hommia riittää ja loppujen lopuksi on aivan sama jos se valmistuminen menee muutamalla kuukaudella pitkäksi.
Mulla on aina ollut iso respekti näitä "enkeleitä" kohtaan. Tarina kertoo että jos Hampuriin on tullut yöllä lunta niin parkkiksesta lähtee pois vain suomalaisten ja ruotsalaisten rekkojen renkaanjäljet.
Tuolla liikenteessä pyrin aina huomioimaan nämä isot veljet ja helpottamaan heidän ajamistaan. Henkilöautoilija pystyy tekemään aika pljon rekkojen etenemisen helpottamiseksi. Tässä E4:n varrella niitä kulkee taukoamatta. Varmaan KKi:kin mennyt usein ohi.
Milloin tuon Scanian V-8 tuli markkinoille? Teen parasta aikaa Scania LB 141:n nupin koottavaa ja se on jo jostain 70-luvulta. Siinä on koneena 14,2 litrainen turboahdettu moottori.
Poikkeusaikoina punnitaan, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Rekkamiesten hommien tarpeellisuudesta ei hetken epäilystä, mutta jos haluaisivat vielä vähän hyödyllisyyttään nostaa, veisivät paluukuormassa lastin perustuslakijuristeja, ettei tarvitsisi tyhjänä ajella. Ai että minnekö? Mieluiten niin kauaksi, kuin pippuri kasvaa.
Tervehdys keski-ikäiselle pikkupojalle, Ano1:lle, Oloneuvokselle, KKi:lle, Kalevi Nissilälle, Matille, Rouva Anolle, korpisoturille, Ano2:lle, Joppos123:lle, Terho Hämeenkorvelle, Beckerille ja Strix Senexille & kiitos kommenteistanne.
kesi-ikäinen pikkupoika: Joo, mutta minähän olenkin käppäukko ja setämies.
Ano1: Kiitokset.
Oloneuvos: Kuorma-autolla hyvinkin ja ne eivät muuten kulje akuilla.
KKi: Kunnia sille jolle kunnia kuuluu. Ja joo, en minäkään hommissani ole minkään kutsumuksen vuoksi. Koronan suhteen en ole asiantuntija mutta jos miettii tätä eristystä niin ainakin se tehtiin turhan myöhään. Ja pikaisia paranemisia. Ja juu, se auton valinta johtui puhtaasti siitä että se oli kuvattu suoraan edestä. Oli helpompaa tehdä tuo kuva.
Kalevi: Kunniaa vanhan rahtarin muistolle.
Matti: Eikä tietenkään unohdeta ”vähäruokaista” neuvostokalustoa:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Kraz-255.jpg
Rouva Ano: Kunniaa rahtareille ja yleensäkin ihmisille jotka pitävät infraa läjässä. Ja helvetinmoinen lamahan tästä tulee, tosin – niin kuin olen ennenkin sanonut – korona on siinä vain laukaisijana. Varsinaisen laman pohja on velkakuplalle rakennettu ja järkyttäväksi turvotettu julkinen sektori.
korpisoturi: Ei ole läheskään niin nälkä kun välillä syö.
Ano2: Vaikeaa miettiä mitä varusveijarit tuumivat. Siinä mielessähän tämä on kumminkin kevytkriisi että eihän PV:n henkilökunta ole siellä aseistettuna. En usko että niitä yrittäjiä on kumminkaan kovin paljoa mutta en tiedä kyllä sitäkään että minkälaiset voimankäyttöoikeudet viranomaisilla asian suhteen on.
Joppos123: Niin kuin olen todennut niin en ole virologi mutta jos sitä saartoa mietitään niin sen suhteen ollaan myöhässä. Ja olet oikeassa päättäjien ja lurahtamisen suhteen. Saa nähdä onko sillä mitään vaikutusta vuonna 2023. Siinä vaiheessahan hallitus on palannut jo vanhalle ilmasto-gender-monikulttuurilinjalle. Ja kaikkea lyckaa pojallesi. Nuorisossa on tulevaisuus. Turvallisia ajokilometrejä.
Terho: Ja nämä meidän nykyiset päättäjät ovat nimenomaan rauhallisten olojen päättäjiä. Eivät ne tosin hyviä ole silloinkaan.
Becker: Joo, tulee muistaa että tuollaiset rekat eivät tosiaan pysähdy pennin päällä joten niille kannattaa antaa oma tilansa. Ehkä KKi osaa vastata tuohon kysymykseen tarkemmin.
Strix Senex: Kannatettaneen… kannatetaan.
"
Milloin tuon Scanian V-8 tuli markkinoille? Teen parasta aikaa Scania LB 141:n nupin koottavaa ja se on jo jostain 70-luvulta. Siinä on koneena 14,2 litrainen turboahdettu moottori.
"
Tässä pikainen historiikki asiaan:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/scania-v8-50th-anniversary/
Scanialla oli hyvin selkeä nimeämistapa. Mallin kaksi ensimmäistä numeroa kertoi moottorin tilavuuden ja viimeinen numero mallisarjan. 0-sarjan 140 oli ensimmäinen voimamoottorinen.
Tämä muuttui vuonna 2004 kun ns. "PGTR" sarja tuli markkinoille.
Scania on sellainen tavallaan legenda täällä pikkupojiksi jääneiden kämyukkojen piirissä.
Meitä on Volvo miehiä, on Rommeliukkoja. Aikoinaan oli Sisu fanaatikkojakin, joihin kuuluin itsekin.
Vaan Scania mies on semmoinen joka tappelee autonsa puolesta. Joillakin lukee kalsareissakin "Scania".....
Kiitos tiedoista KKi. Ei se Scania olekkaan mikään turha laite. Koko pitkän historiansa aikana se on tuottanut vain yhtenä vuotena tappiota. Firmalla on ollut hyvät johtajat. Tässä on eläkkeellä olevan Leif Östlingin haastattelu Swebbtv:ssä, tosin toisella kotimaisella:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=qyRvmnd8W-M&feature=emb_logo
"
Ei se Scania olekkaan mikään turha laite. Koko pitkän historiansa aikana se on tuottanut vain yhtenä vuotena tappiota. Firmalla on ollut hyvät johtajat.
"
Johtajien hyvyydestä en osaa sanoa, vaan perkeleen pätevät ohjaamoinsinöörit heillä on. Scania on kakkossarjastaan alkaen ollut ergomialtaan ehdottomasti paras. Scaniaan saa mukavan ajoasennon hieman enemmänkin Ykän kylän tuotteita nauttinut tukevahko herrasmies.
Scania tuppaa vain olemaan hiukan arvokas. Vakavaraisen, menestyvän, kuljetusliikkeen tunnistaa siitä kun pihassa uudehkoja Scanioita.
Sanotaan, että rekkakuskeja on kahdenlaisia. Niitä jotka ajavat Scanialla ja niitä jotka haluaisivat ajaa Sacanialla...
Minulle kyllä kelpaisi nyky Rommelikin....
Olin 90-luvulla tutustumassa scanian tehtaiden asiakaskohtaisesti räätälöityjen kuorma-autojen tuotantoon. Näytti sujuvan hyvin. Se mihin kiinnitin huomiota, oli johtamistapa - siellä ei ollut sanan varsinaisessa merkityksessä työnjohtajia, vaan opastajia ja ohjaajia.
"...nyky Rommelikin...."
Tyhmänä (ja hiukan kateellisena) utelen, notta meinaako tuo sitä isoa Johtotähteä?
Kateellisena siksi, että jo 3:s etäeristäytymistyöviikko on lopuillaan.
Onneksi sentään kaupassa saa (vielä) välillä käydä.
Volvoja ei niin kovin paljoa nykyjään näy, ennen taisi näkyä enemmän. Onko siihen jokin todellinen syy? Mikä se Rommel on, Mersu vai?
Tervehdys KKi:lle, Beckerille, Kalevi Nissilälle ja Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle & kiitos lisäyksistä. Mersuksi minäkin sitä Rommelia ajattelin.
Jhuuh tosiaan, Rommeli on nimitys noille Daimler-Benz tehtaan sinänsä mukaville tuotteille.
Volvo taasen on lyhennys sanoista "Valitamme ostostanne lähetämme varaosia"
Ja juu jaksamsia teille jotka kärsitte eristäytymisestä. Minun on asian vaikeutta vaikea ymmärtää, vaan voin toki kuvitella jos on riippuvainen sosiaalisista suhteista, niin voihan sekin vieroitus aiheuttaa oireita.
Tervehdys, KKi. Minullakin hommat jatkuvat kun näitä minun hommia on pikkusen hankala hoitaa etätyönä. Itse asiassa niin minä kuin rouvakin voitais olla muutama viikko eristyksessä ihan vapaaehtoisesti. Näissä hommissa kun tuo sosiaalisuusämpäri on tullut jo aikoja sitten täyteen.
Sosiaalisuusämpäri? :D
Niin ämpärihän se on. Ämpäri jossa itsestään epävarmat hipsterit hyrräävät hakemassa toisiltaan hyväksyntää.
Voin hyvin kuvitella, sinun ja Ylvan saaneen sosiaalisuudesta tarpeekseen jo vuonna sata ennen kiveä ja kirvestä.
Minullakin syy nykyiseen ammattiin johtuu pitkälti allergisoitumisesta avokonttoreille, maanantai palavereille ja niille vitun halppis kampaviinereille.
Jos sulla on aikaa, niin vertaapa piruuttas tämän muotiviruksen tilastoja, ihanien sosiaalisten etnisten kulttuurien esiintymiseen.
Jännä...
Varusveijareiden tunnelmista tiesuluilla tuon verran:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006456371.html
"Tee työtä jolla on tarkoitus" - wanha PV:n sanalasku -
"Työ tekijäänsä kiittää" - wielä wanhempi sanalasku"
Eiköhän tuo kassulla päjöttämisen ja nysväytetyksi tulemisen voita?
Mitä tulee akuilla kulkeviin sähkörekkoihin, äkkiäkös sellaisia tehtäisiin:
ei muuta kuin Kaanioista veekasit veks ja tilalle jokaiselle pyörälle sähkömoottori hirmuisilla kilowateilla ja newtonmetreillä!
Akut asennetaan siihen kuorma-auton takaosassa olevaan ihme tilaan. Siellähän on tilaa siis niii-in paljon, ettei voi ymmärtää miksei sitä käytetä vaikka jonkin tavaran kuljettamiseen?
Sinne saataisiin valtavat akut, joilla voisi ajaa Suomea päästä päähän!
Joillakin Kaanioilla näyttää olevan perässä vielä joku semmoinen peräkärry, jossa siinäkin on huitsisti tilaa. Sekin täyteen akkuja, niin tällä sähkökaanialla voisi ajaa vaikka Euroopan päästä päähän!
Jotenkin tähän tapaan uskoisin Älykkäiden Nuorten Naisten ajatuksen kulkevan sähkörekkojen suhteen.
Kiitoksia KKi tiedoista. En tiennytkään että Volvolla menee noin niinkuin heikohkosti.
Täällä Absurdistanissa saa vielä eläkeläinen liikkua ihan vapaasti. Omalla reviirillä riittää askaretta aivan riittävästi. Sosiaalisuuteen svenssoni naapurien keskellä riittää käden heilautus. Eivät tule lainaamaan sokeria finnjäveliltä. Sopii mulle. Rangella voi käydä täräyttämässä m/39:llä kun alkaa ahistaa. Sen voi tehdä ihan ominpäin. Ukko-Pekasta ei saa koronaa.
Kyllähän tässä itsekkin ihan mielellään olisi eristäytynyt mutta se ei vaan onnistu.
Alaiset voivat olla etänä mutta kun toi johtaminen hoidellaan punaista karvaa pitkin niin jokainen päivä pitää ainakin käydä virkapaikalla.
Tietyn turvaluokituksen kamaa ei voi laittaa edes meillä etänä käytössä olevaan TUVE verkkoon.
TLIV menee mutta siitä eteenpäin vaatii, että homma hoidetaan virkapaikalla.
Taitaa meikän naama tulla poliiseille aika tutuksi kun joka päivä joutuu sahaaman niiden sulun kautta. Mennentullen.
Tervehdys KKi:lle, Qroquius Kadille, Beckerille ja Joppos123:lle & kiitos kommenteistanne.
KKi: Toi sosiaalisuusämpäri on meidän keskenämme keksimä termi ja se on tosiaan jo aikaa sitten tullut täyteen. Minun hommissani introvertinkin on pakko olla viran puolesta ekstrovertti ja sen vuoksi vapailla siunattu hiljaisuus on kultaa kalliimpaa. Tilastoista olen tietoinen, samoin kuin siitä että etnisesti edistykselliset parveilevat Itäkeskuksessa aivan niin kuin ennenkin.
Qroquius Kad: Kiitos linkistä. Ja mitä tulee tuohon loistavaan sähkörekkaideaan niin siitä tuli mieleen tämä patterimersu:
https://www.youtube.com/watch?v=iEjTwsfqHOY
Becker: Meillä taas vanhukset ovat eristyksessä. Omat vanhemmat ovat reilusti yli 70 vuotta ja käyvät vain korkeintaan kaupalla.
Joppos123: Joo, ei se eristäytyminen onnistu minultakaan vaikka en panisi sitä välttämättä yhtään pahakseni. Lyckaa niihin hommiisi ja pärjäilyjä. Meille kaikille.
"
ei muuta kuin Kaanioista veekasit veks ja tilalle jokaiselle pyörälle sähkömoottori hirmuisilla kilowateilla ja newtonmetreillä!
Akut asennetaan siihen kuorma-auton takaosassa olevaan ihme tilaan. Siellähän on tilaa siis niii-in paljon, ettei voi ymmärtää miksei sitä käytetä vaikka jonkin tavaran kuljettamiseen?
Sinne saataisiin valtavat akut, joilla voisi ajaa Suomea päästä päähän!
Joillakin Kaanioilla näyttää olevan perässä vielä joku semmoinen peräkärry, jossa siinäkin on huitsisti tilaa. Sekin täyteen akkuja, niin tällä sähkökaanialla voisi ajaa vaikka Euroopan päästä päähän!
"
No perkkule. Olet ratkaissut euroopan logistiset ongelmat. Sinulla olisi kompetenssia liittyä NÄN:ni hallituksen tieliikenne työryhmään asiantuntija jäsenenä. :D
Lisään tähän vielä että jokaiseen renkaaseen voidaan asentaa dynamo. Silloinhan akut lataantuvat ajettaessa
No nyt kyllä repesin. Aika hieno... Patterimersu.
Batteries not included. :D
Johdan nykyisin porukkaa joilla kaikilla on muutakin kokemusta kuin pitsinnypläys. Olen käskenyt herrat etätöihin. Saattaa vituttaa mutta päivittäin soitan heille ja vittuilen.
Vittuilu on välittämistä. Ainakin meidän piireissä.
Kyllä me Ykä tästäkin selvitään. Pahin on valitettavasti edessä. SOTLK teki arvion jossa jussiin mennessä yli 60% kansasta on saanut tartunnan.
Meidån simulaatiot lupailee vieläkin pahempaa.
Tämmöiset paatuneet röökaajat ollaan kuulemma vaaravyöhykkeessä. Ihan sama. Kerrankin voin noiden muitten juttujen ohessa olla aidosti isänmaan asialla.
Niin hyvin kuin vaan pystyn.
Tottahan nuo poliisit ja varusveijarit ymmärtävät olla häiritsemättä turvapaikanhakijoita. Pitää toki olla oikeus hakea turvapaikkaa tsadista, mansesta, lahdesta ja haparandastakin.
Onkohan tuo maakuntien raja todella valvottu, kaikki pikkutietkin. Kun ei ole hankia, niin autonkuljettavia teitä on pikkusen vaille pirusti. Myöhässähän valvonta on kyllä muutenkin. Kissa on pois pussista ja ori karannut, tallinovien sulkeminen sikäli turhahkoa.
Tuo raskas kumipyöräliikenne on muuten työnkuviltaan todella monimuotoista. Yhdessä firmassa kiivetään lastattuun autoon vuoron alkaessa, ajetaan 200 km, jätetään kärri kentälle, kontti laituriin, viedään paperit, saadaan paperit, kontti kyytiin, kärry kyytiin. Takaisin lähtöpaikkaan, kärry ja kontti kyydistä, paperien vaihto, kontti ja kärry kyytiin ... 12 tuntia tämmöstä, välillä kaffe ja höyrymakkara naamariin. Ajo loppuu ensimmäisen terminaalin kentälle, kärry ja kontti jää siihen, auto pesuriin, tankille ja seuraavaa kuskia odottamaan. Tosi jännää ja itsenäistä. Maisemat toki hienoja, moniko on nähnyt aamun ihan ensi sarastuksesta helmikuun pakkasilla, auringonpilareineen kaikkineen.
Toisessa firmassa lähdetään täydellä autolla, ajetaan paketteja / lavoja / rullakoita tiputellen ja keräillen se sama 200 km terminaaliin, jätetään kärry laituriin. Ajellaan paketeja jaellen ympäri kaupunkia. Terminaalilla nyhdetään pumppukärryllä lavoja kontti täyteen, kärry kyytiin ja singahdetaan taas matkaan ihan uuteen paikkaan. Matkalla pari lavaa pois kyydistä, toisen nostaa trukki, toinen pitää lempata - ei trukkia, ei laituria. Kaffelle essolle, soitto pomolle - onko kyytiin tulossa paketteja ...
Pari sukulaismiestä ajeli yhdistelmiä. Olin joutessani usein joomiehenä mukana. Pysyy kuulemma paremmin hereillä kun joku jorisee sekavia seurana. Tulipahan Oulunjärven tämänpuolinen suomi tutuksi, tiekartta aika tarpeeton kaupunkien väliseen liikenteeseen.
Oma työurani aikuisena alkoi keveästa tavaraliikenteestä hiace sai kyytiä. Tuppukylässä ja eteläsuomessa. Sitten paku oli enää oto ja ura urkenikin ihan muualla. Se hyöty tuosta oli, että opin peruuttamaan. Ruutuun, ruudusta, talliin, halliin, laituriin ja kapeaa mutkatietä sinne ja takaisin. Peilien idea tuli ikään kuin selväksi.
Pyssymies
Tässä jo vähän aikaa ehti luulla, että ilmastoahdistus olisi väistynyt tai ainakin lieventynyt, kun saatiin aivan oikean huolen aihe. Mitä vielä.
Aina valpas Yle huomasi saman, ja kiiruhti saman tien muistuttamaan meitä siitä, mistä jatketaan koronan mentyä ohi:
https://yle.fi/uutiset/3-11274818
Etätyön mahdollistavista VPN-yhteyksistä tuli mieleeni kauan sitten pitämäni esitelmän otsikko: "On olemassa murtamattomia salauksia - kaikki salaukset voidaan murtaa." Se, joka tietää, tietää, ettei lauseessa ole ristiriitaa. Toinen outo lause, jota salauksesta tietävät käyttävät:"Toimiihan se käytännössä mutta toimiiko se teoriassa." Ei ole vitsi, salauksen murtamattomuus on todistettavissa matemaattisesti. Ja tuota todistusta voi sitten tutkia se joka osaa. Minulta sen tason matemaattinen osaaminen puuttuu mutta firmassa on onneksi osaajia.
Tähän asti suurimpia ongelmia on etätyössä ollut kahvinkeitto. Pitää keittää ite. Suurimpia ilon aiheita kahvinkeitto. Saa keittää ite. Kunnollista.
Toinen riesa on näytön pienuus. Läppärin näyttö käy ahtaaksi. Töissä kun on neljä isoa lisänäyttöä. Pitää näkyä sposti, voip-puhelin, työlista, lynckki - kaksi istuntoa, etäyhteys servulle 1 - AD:n hallintakone, etäyhteys sevulle 2 - spostin hallintakone, etähallinta asiakkaan koneelle / testikoneelle. Välillä ikkuna hukassa muiden välissä tai takana tai kiinni. PRKL.
Tässä on menty keskiviikosta helpparin kakkostasona. Projektit jäissä. Projektien hankinta myös. Hommistani on siis normisti puolet työasemien tukea, puolet projekteja ja kolmas puolikas myynnin mukana kulkemista.
Pyssymies
Upea mainos sähkömersulla:)
Huru-ukko
Tervehdys KKi:lle, Joppos123:lle, Pyssymiehelle, Qroquius Kadille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.
KKi: Ja hei, vedetään vielä kaapelit kaikkien teiden päälle niin saadaan rengasenergiaa valtakunnan verkkoon. Ja kun siitä patterimersusketsistä otti vittuilun pois niin ei jäänyt kuin välimerkit.
Joppos123: Omissa töissäni olen jo kauan sitten oppinut siihen tilaan että mitä enemmän herrat (rouvat) ovat etätöissä ja mahdollisimman kaukana varsinaisesta työstä niin sen parempi. Ja kyllä me tästä selvitään. Onhan Suomi selvinnyt muutamasta sodastakin.
Pyssymies:
Viesti1: Nuo logistiikkahommathan tosiaan vaihtelevat. Rahtari ajaa suuren lastin paikasta A paikkaan B. Jakeluauton kuljettaja taas ajaa tipoittain ja pudottaa aina muutaman lastin kerrallaan. Molemmilla on vaativa homma.
Viesti2: Kiito lisäyksestä. Meillä jokaisella on työssämme omat ongelmansa. Oma työni ei etätyönä onnistu.
Qroquius Kad: Älä huoli. Ei se minnekään katoa. Yle löytää ilmastonmuutosta vaikka Latukan irronneesta jakohihnasta.
Huru-ukko: Jep. Patterivoima rulettaa!
Tuli tuossa mieleen vanha sanonta tuolta kuorma-autopuolelta: Ei oo riemulla rajaa, kun Raaterilla ajaa. Lienee viitaus Ford Traderin johokin ominaisuuteen tai sen puutteeseen. Itsekin moiseen vakottimeen törmäsin autokoulua aloittaessani.
Huru-ukko
Nuo esimerkkini rahrarit ajoivat samaa linjaa tre - hki. Toinen pölhölällä toinen kakella. Kakella piti noukkia ja tiputella, pölhölällä vietiin ja tuotiin kontti ja kärry, terminaalista terminaaliin. Välissä oli pari paikkaa, joissa joskus käytiin, riksu/kerava, hml tms ja vlk, siinä nykyisen saarioisten putiikin takana.
Pyssymies
@Huru-ukko
Saattaapi johtua siitä, että Ford Trader taisi olla ajoominaisuuksiltaan ja ergonomialtaan jossain kottikärryjen ja puutarhajyrsimen välimaastossa.
Ainakin näin Wanhat Wiisaat Miehet ovat minulle kertoneet.
Tervehdys Huru-ukolle, Pyssymiehelle ja KKi:lle & kiitos kommenteistanne.
Huru-ukko & KKi: Pitipä ihan googlailla tuo Trader kun ei herättänyt muistilohkossa mitään. Laitetaan muillekin näkyville:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Thames_Trader_%282162_PX%29%2C_HTC_2012_Devon_Coastal_Run.jpg/800px-Thames_Trader_%282162_PX%29%2C_HTC_2012_Devon_Coastal_Run.jpg
Pyssymies: Tulee muistaa että rahtareitten suosimia huoltoasemia kannattaa käyttää.
Olen antanut kertoa itselleni, että kuorma-auton vaihteisto on ikään kuin perusvaihteet 2, 4, 6 ja 8. Jakovaihteistolla ne voidaan puolittaa olemaan 1, 3, 5 ja 7. Aluevaihteistolla ne taas voidaan tuplata olemaan 9, 10, 11 ja 12.
Tämä olisi välttämätöntä, koska 12-pykäläinen loota veisi puolet kuorma-auton mitasta.
Edelleen olen saanut kuullakseni, että ammattioppilaitoksista valmistuisi Täysinoppineita Kaania-Kuskeja, jotka eivät osaisi käyttää jako- eivätkä aluevaihteistoa, koska koulun autoissa oli automaattivaihteet?
Joten veli KKi ja muut tietävät:
onko koulujen kuorma-autoissa todellakin automaattivaihteet? Ettei sittenkin robottivaihteet?
Robottivaihteistosta:
jos se perustuu manuaalilootaan, miten se ei sitten vaadi sitä puolen auton mittaa?
Tervehdys, Qroquius Kad. Tuon saman väitteen olen muuten kuullut minäkin ja olisin kiinnostunut kuulemaan että pitääkö paikkansa.
Tere KKi, siksipä, luulen minä on tuo lentävä lausahdus syhtynyt. Onneksi itselläni kävi kuten eräässä laulussa: Mulla koulut kesken jäi, elikäs autyokouluun tuli lähes vuoden keskeytys sotavaltion töiden takia, piti mopokse hererä. Jatkossa olikin sitten pikkuinen volvo-
Huru-ukko
Noista vaihteistoista.. Sillon 2000 luvun alussa kun ajoin korttia ja opeteltiin, niin sisussa oli muistaakseni nelilovinen fulleri puolittajalla ja aluevaihteistolla. Scaaniassa taas kolmelovinen plus edellämainitut. Rommelissa nelilovinen ja kaikki manuaaleja. Työelämässä ajoin enimmäkseen rommelilla jossa robotti, siinä piti joystikkia sormella räplätä ja kytkimellä kuitata. "b juna yhdistelmän veturissa oli täysin automaatti. Oli muuten äkkiseltään mielenkiintoinen peruuttettava ahtaassa pihassa se b juna,siinä kaksi niveltä. Taitaa nykyisin olla valtavirtaa automaatti laatikot, arvelen. T. Oloneuvos
"
Joten veli KKi ja muut tietävät:
onko koulujen kuorma-autoissa todellakin automaattivaihteet? Ettei sittenkin robottivaihteet?
"
Joo, robottejahan ne nykyään. Tosin nykyään koulutukseen ei taida kuulua tekniikkaa edes senvertaa, että opettaisivat jotain vaihteistojen toiminasta. Exeliä kuulemma kyllä opetellaan.
Oikeita öljyturbiiniautomaatteja ei taida juurikaan olla. Takavuosina luin yhdestä Scania soraautosta johon oli valittu Allison-automaatti. Linja-autoissa niitä taisi olla kaupunkinysseissä ainakin.
Hienojahan ne nykyään toiminnaltaan. Volvon tuplakytkin vehe on aika kova laite luikkailla mäillä. Se kun ei katkaise vetoa ollenkaan, niin ei tule pidon irroittavaa nykäisyä.
Jotenkin tämmöisestä jämäkämystä tuntui aikoinaan 10-luvun alkupuolella surulliselta. Kuljettaja kursseilta tuli tyyppejä joille pikkasenkin keliin olisi ollut vaarallista antaa manuaalivaihteinen. Teinihän tulee petomäen perse-edellä alas kättelyssä.
Tervehdys Huru-ukolle, Oloneuvokselle ja KKi:lle & kiitos lisäyksistä.
Lähetä kommentti