Koska nykyhetkessä Suomi on naulaamassa
itse itseään kämmenistä liittovaltioristille niin mennäänpä jälleen ajassa
taaksepäin joskaan nyt ei pitäydytä pelkästään Kekkoslovakiassa vaan laajennetaan
aluetta pohjoismaihin ja aikajanana on Kylmä Sota joka kesti 1940-luvun lopulta
aina Neuvostoliiton hajoamiseen.
Varsinaista rautaesirippua ei
pohjoismaiden välillä ollut mutta tietty jako eri osapuoliin oli. Oli
puolustuksensa Yhdysvalloille ulkoistanut Islanti, oli Nato-maat Tanska ja
Norja, oli länsimielisen puolueeton Ruotsi ja Neuvostoliitolle myötämielisen
(ainakin virallisesti) puolueeton YYA-Suomi. Suomen aseistusta kylmän sodan
aikana on käsitelty ennekin mutta vertaillaanpa huvin vuoksi ja urheilun
kannalta minkälaista ilmavoimien kalustoa eri pohjoismailla oli käytössä.
Keskitytään pelkkiin taistelukoneisiin ja aloitetaan Tanskasta.
Tanskahan oli ollut sodan aikana Saksan
miehittämänä ja luonnollisesti sen ilmavoimien tila oli sodan jälkeen varsin
lähellä nollaa. Kylmän sodan alussa Tanskalla oli käytössään kaikkiaan 39
vanhaa Supermarine Spitfireä joita käytettiin vuoteen 1956. Ensimmäinen
varsinainen suihkuhävittäjä oli sekin jo vanhentunut brittiläinen Gloster
Meteor:
Gloster Meteor F.8:
Huippunopeus: 970 km/h
Lakikorkeus: 13.000 m
Toimintasäde: 970 km
Aseistus: 4 x 20mm tykkiä, 16 3
tuuman tai 8 5 tuuman rakettia tai 2 x 454 kg pommia
Meteoreja Tanskalla oli käytössään
kaikkiaan 69 kappaletta vuosina 1949 – 1963. Vuonna 1953 kalustoon tuli sitten
amerikkalainen hävittäjä-pommittaja Republic
F-84 Thunderjet:
F-84 G Thunderjet:
Huippunopeus: 1.001 km/h
Lakikorkeus: 12.300 m
Toimintasäde: 1.600 km
Aseistus: 6 x 12,7 mm konekivääriä
ja max 2.020 kg pommeja tai raketteja
Tätä Yhdysvaltain ensimmäistä sodan
jälkeen rakennettua konetta Tanskalla oli käytössäään kaikkiaan 246 kappaletta
vuodesta 1952 vuoteen 1962. Vuonna 1956 tanskalaiset hankkivat 30 kappaletta
brittiläisiä Hawker Hunter-hävittäjiä:
Hawker Hunter F.6:
Huippunopeus: 1.003 km/h
Lakikorkeus: 15.000 m
Toimintasäde: 620 km
Aseistus: 4 x 30 mm tykkiä, 3.400
kilon asekuorma, 4 x Sidewinder-ohjusta. Tanskalainen F.51-versio ei toiminut
rynnäkkökoneena eikä ole tietojeni mukaan varmaa että oliko siinä vain
tykkiaseistus
Hunterit olivat tanskalaisilla käytössä
vuoteen 1974. Vuonna 1958 Tanska hankki kaikkiaan 59 North American F-86D Sabre-hävittäjää:
North American F86D Sabre:
Huippunopeus: 1.151 km/h
Lakikorkeus: 15.163 m
Toimintasäde: 531 km
Ja aseistusvalikoima tässä olikin
mielenkiintoinen sillä kyseessähän oli hävittäjä. Siinä ei ollut ohjuksia, mikä
ei ollut mitenkään tavatonta siihen aikaan mutta siinä ei ollut tykkejäkään
vaan 24 kappaletta 70-millistä ilmasta ilmaan-rakettia. Aika lähelle kohdetta
siis koneen olisi pitänyt tositoimissa päästä. Kyseiset hävittäjät olivat
käytössä vuoteen 1966.
Vuonna 1959 Tanska hankki –
amerikkalaisten avustuksella sillä Tanskan varustelukyky herätti Natossa huolta
– nykyaikaisempia North American F-100 Super Sabre-hävittäjiä:
North American F-100 Super Sabre D:
Huippunopeus: 1.487 km/h
Lakikorkeus: 15.000 m
Toimintasäde: 3.211 km
Aseistus: 4 x 20 mm tykkiä, 4
ilmasta-ilmaan Sidewinder-ohjusta ja max 3.190 kilon asekuorma
Tanska sai näitä koneita amerikkalaisilta
osana Mutual Defense Assistance Act-ohjelmaa, niitä saatiin käyttöön kaikkiaan
72 kappaletta ja ne olivat palveluksessa vuoteen 1982 saakka. Saman Mutual
Defense Assistance Act-ohjelman myötä Tanska sai vuonna 1964 käyttöönsä
kaikkiaan 29 kappaletta Lockheed F-104 G Starfighter-hävittäjää:
Lockheed F-104 G Starfighter:
Huippunopeus: 2.459 km/h
Lakikorkeus: 15.000 m
Toimintasäde: 680 km
Aseistus: 1 x 20 mm 6-putkinen
tykki, 4 x Sidewinder-ohjusta tai 1.800 kg:n asekuorma pommeja tai raketteja.
Tanskalaiset käyttivät konetta vain hävittäjänä.
Vuonna 1970 tanskalaiset tilasivat ihan
omin neuvoin kaikkiaan 51 kappaletta ruotsalaisia Saab Draken-hävittäjiä:
Drakenit olivat tanskalaisilla käytössä
vuoteen 1993 saakka. Drakenin teknisiä tietoja on blogissa käsitelty ennenkin
joten siirrytään vuoteen 1980 jolloin Tanskan ilmavoimat hankki kaikkiaan 72
amerikkalaista General Dynamics F-16-hävittäjää:
Huippunopeus:
2.145 km/h
Lakikorkeus:
15.240 m
Toimintasäde:
3.200 km
Aseistus:
1 x 20-millinen kuusiputkinen Gatling-kanuuna, 7.700 kilon asekuorma ilmasta
ilmaan- ohjuksia, ilmasta maahan-ohjuksia, meritorjuntaohjuksia, raketteja ja
pommeja.
Ja näilläpä tanskalaiset sitten
pärjäilivätkin aina kylmän sodan loppuun saakka ja F-16 on käytössä vieläkin.
Se korvattaneen amerikkalaisella F-35-hävittäjällä. Siirrytään sitten Norjaan.
Koska Norjakin oli sodan aikana
saksalaisten miehittämänä sen ilmavoimat olivat kylmän sodan alkaessa aika
lailla samassa nollatilassa kuin tanskalaistenkin. Norjalla oli sodan jälkeen
käytössä Supermarine Spitfire-hävittäjiä ja de Havilland Mosquito-pommittajia.
Ensimmäinen suihkukone oli suomalaisillekin tuttu de Havilland Vampire:
Vampiren jälkeen norjalaiset hankkivat
samaa Republic F-84 Thunderjet-kalustoa kuin tanskalaisetkin:
Näitä hankittiin kaikkiaan 208 kappaletta
ja ne olivat käytössä vuosina 1952 – 1970. Tanskalaisilla linjoilla jatkettiin
ja seuraavaksi vuonna 1957 hankittiin kaikkiaan 115 kappaletta North American
F-86 Sabre-hävittäjiä. Tosin F-mallia:
Ja tanskalaisilla linjoilla jatkettiin
edelleenkin ja vuodesta 1963 alkaen Norjan ilmavoimat hankkivat kaikkiaan 45
kappaletta Lockheed F-104 Starfighter-hävittäjiä:
Koneet olivat käytössä vuoteen 1982
saakka. Vuonna 1966 Norjan ilmavoimat vahvistui kaikkiaan
108:lla Northrop F-5 hävittäjällä joista
64 oli Yhdysvaltain sotilasapua.
Huippunopeus: 1.740 km/h
Lakikorkeus: 15.800 m
Toimintasäde: 891 km
Aseistus: 2 x 20 mm tykkiä, 2 x
Sidewinder-ohjuksia ja max 3.200 kg asekuorma pommeja tai raketteja
Operatiivisesta käytöstä koneet
poistettiin vuonna 2000. Vuonna 1980 Norjan – niin kuin Tanskankin – ilmavoimat
hankkivat käyttöönsä nykyisinkin käytössä olevat General Dynamics F-16 Fighting
Falcon-hävittäjät jotka korvataan Tanskan tavoin F-35-hävittäjillä:
Vaan entäs Ruotsi?
Ruotsi pärjäili kylmän sodan ajan – niin
kuin sen jälkeenkin – pääosin omalla kalustollaan. Sen ensimmäinen
suihkuhävittäjä oli Saab 29 Tunnan:
Huippunopeus: 1.060 km/h
Lakikorkeus: 15.500 m
Toimintasäde: 1.100 km
Aseistus: 4 x 20 mm tykkiä, Rb24
(Sidewinder)-ohjukset ja ilmasta maahan-raketteja.
Konettahan kutsuttiin Tynnyriksi ja sen
muoto kertoo hyvin miksi. Koneita tehtiin kaikkiaan 661 kappaletta vuosina 1951
– 1956, se oli Ruotsin ilmavoimien käytössä vuoteen 1976 ja se osallistui
tositoimiin vuosina 1961 – 1963 YK:n tehtävissä Kongossa.
Vuonna 1955 Ruotsin ilmavoimat sitten
hankkivat itselleen Saab 32 Lansen koneen joita tehtiin kaikkiaan 450
kappaletta:
Huippunopeus: 1.200 km/h
Lakikorkeus: 15.000 m
Toimintasäde: 2.000 km
Aseistus: 4 x 30 mm tykkiä, 4 x
Rb24 (Sidewinder)-ohjukset tai2 kasettia à 19 kpl Bofors 75 mm:n rakettia. Rynnäkköversiossa
4 × 20 mm tykki, raketteja tai 2 kpl Rb 04 -merimaaliohjusta.
Lansenit olivat Ruotsin ilmavoimien operatiivisessa
käytössä vuoteen 1978. Kone oli 1950-luvulla varsin edistyksellinen tutkansa ja
kehittyneen elektroniikkansa ansiosta. Siinä välissä eli myös vuonna 1955
Ruotsi hankki itselleen tanskalaisillekin tuttuja Hawker Hunter hävittäjiä
kaikkiaan 120 kappaletta:
Koneet olivat käytössä vuoteen 1969. Vuonna 1960 siirryttiin suomalaisillekin tuttuun Saab Draken-aikakauteen:
Ruotsin ilmavoimilla oli näitä Drakeneita käytössään
eri versioina kaikkiaan 663 kappaletta. Muistaakseni Ruotsin ilmavoimat
laskettiin joskun kylmän sodan aikana maailman neljänneksi vahvimmiksi
ilmavoimiksi. Ja niitä ilmavoimia vahvisti kylmän sodan aikana vielä Saab 37
Viggen:
Saab
37 Viggen:
Huippunopeus:
2.231 km/h
Lakikorkeus:
18.000 m
Toimintasäde:
2.000 km
Aseistus:
1 x 30 mm tykki, 6 x Sidewinder tai 4 x AMRAAM-ohjusta tai 4 x 135 mm rakettikasetit.
Viggeneitä valmistetiin kaikkiaan 329
kappaletta ja ne olivat Ruotsin ilmavoimien käytössä vuoteen 2005 saakka. Ne
korvattiin kylmän sodan jälkeen Gripeneillä jotka ovat kunnostautuneet sekä
taistelukoneina että kaksi kertaa kyntötraktoreina ja kummallakin kerralla
saman lentäjän Lars Rådeströmin ohjaamana. Ensimmäinen kyntötyö:
Toinen kyntötyö:
Suomen kylmän sodan ajan ilmavoimathan on
jo esitelty mutta laitetaan vielä kertaalleen Suomen käyttämät taistelukoneet
vielä pohjoismaisen yhteistyön hengessä tai jotain sinnepäin:
De Havilland Vampire:
Fouga CM.170 Magister:
Folland Gnat:
MiG-21F-13:
Saab Draken:
Sekä MiG-21bis:
Entäs piskuinen Islanti? No joo,
Islantihan ulkoisti puolustuksensa Yhdysvalloille ja piti / pitää itse vain
rannikkovartiostoa mutta se oli kylmän sodan aikana ainoa pohjoismaa joka oli
itse asiassa oikeissa ränäväleissä toisen maan kanssa. Kekkoslovakialaiset
muistavat Islannin ja Iso-Britannian välillä käydyt Turskasodat.
Niitähän käytiin aika ajoin vuosien 1958 –
1976 välillä. Islanti laajensi aluevesirajaansa puolustaakseen
kalastuselinkeinoaan ja brittitroolarit tulivat Islannin vesille josta seurasi
pienimuotoisia kahakoita joissa Islannin rannikkovartiosto häiritsi brittitroolareita
katkomalla niiden troolit ja Royal Navy laittoi sitten aluksiaan suojelemaan
omiaan ajaen välillä jopa päin islantilaisaluksia jotka olivat kuitenkin
tukevampaa tekoa kuin brittien omat.
Ränävälejä
Islannin vesillä
Kaiken kaikkiaan ränäväleissä onneksi
kuoli vain yksi islantilainen rannikkovartija. Hän kuoli tapaturmassa ollessaan
korjaamassa laivansa saamia vaurioita. Lopulta tilanne meni siihen että Islanti
katkaisi diplomaattisuhteensa Iso-Britanniaan ja uhkasi Naton Keflavikin
tukikohdan sulkemisella. Iso-Britannia antoi periksi ja hyväksyi Islannin 200
meripeninkulman aluevesirajan.
Islanti ei antanut periksi vaikka se oli
konfliktissa selkeän alivoimainen. Verrataanpa vahvuuksia viimeisessä
turskasodassa vuonna 1975 – 1976:
Islanti:
3 isoa partiovenettä
2 pientä partiovenettä
1 panssaroitu valaanpyyntialus
Iso-Britannia:
30 fregattia
1 hävittäjä
11 muonalaivaa
5 hinaajaa
Loppukaneetiksi voisi todeta että
islantilaistyyppista asennetta etujensa ja hyvinvointinsa puolustamiseen
kaipaisi eräs toinenkin pohjoisessa sijaitseva valtio.
Mikähän valtio mahtaisi olla kyseessä?
37 kommenttia:
Vastaus voi olla Kanada mutta sanotaan Suomi.
Niinhän nuo islantilaiset kyykyttivät IMF:n ja muut kv-rahakeinottelijat; kansa säästyi lamalta yms kauppasaarroilta kun taas pankkiherrat päätyivät vankilaan.
Ismo Leikoila on tästä vääntänyt hyvää "stand-uppia" ja totta on: ilman omaa armeijaa voi näemmä paremmin ajaa kansakunnan ja sen asukkaiden etuja!
btw. olisit vain aloittanut Ruotsinkin katsauksen heti 2.MS:n jäljiltä, sillä siksi mielenkiintoisia koneita heillä oli arsenaalissan.
Katselusuositus: Svenska Hemliga Rummet.
- Tulee ylen femmalta uusintoina ja löytyvät jaksot toki myös youtubesta.
Melker Beckerillä on muitakin kylmän sodan tapahtumia sekä kalustoesittelyitä tarjolla.
-Tvälups-
Kiitos Yrjöp. hyvästä katsauksesta tuohon Kekkosslovakian ajan pohjoismaiseen ilmapuolustukseen. Toivottavasti sen yhden arvuuttelemasi maan aiottu hävittäjähankinta ei vesity koronan tahi muun syyn perusteella. Ja tervetuloa tutustumaan tänne Tuulokseen Drakeniin, MiG-21 bisiin ja myös Hanssin-Jukkaan!
Parhain terveisin
CmdrKTS
Annasku mä arvaan. Olisiko ruåtsi?:)
Huru-ukko
Näistä hävittäjistä ja lentävistä laitteista tuli mieleen piskuisen Suomen tuleva hävittäjähankinta ja kaupanteko sekä sen hinta. Uusien hävittäjien hankintahinnan on etukäteen arveltu olevan 5–10 miljardin euron luokkaa.
Eikös tämä kauppa, jossa HX-koneiden toimitukset Suomeen alkaisivat vuonna 2025 ja viimeiset saapuisivat noin vuonna 2030, ole noin suuruudeltaan samaa kokoluokkaa kun nyt (v)etelä-eurooppaan lapioitava "elvytysväline" vai mikä saavutettu elvytys- ja rahoitussopumekanismi se oli Suomen osalta?
Kumpiko on herättänyt enempi pidempiaikasta rääkymistä? Kummasta käytiin pidempi keskustelu?
heppa
Morjesta Yrjö ja kiitos jälleen hyvästä historiapläjäyksestä!
Oletko jo ehtinyt tutustumaan uusimpaan kansalaisaloitteeseen jolla tiedostavat pyrkii saamaan lapsetkin riittävän tiedostaviksi. Sanoisin otsasuonen olevan varsin kovassa rasituskokeessa tätä lukiessa ja allekirjoitusmäärää ihmetellessä https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6764
Näistä pohjoismaiden miehityksistä. Saksalaisilta meni 6 tuntia tanskan valtaamiseen. Sitten tullaan vaihtoehtohistoriaan, Saksalaisten maihinnousuosastojen ollessa merellä lähestymässä Norjaa oli myös Skotlannista lähtenyt engelsmannien vastaava joka pyörsi takaisin lähtösatamiinsa. Jossittelua miten norskit olisivat reagoineet englantilaisten hyökkäykseen kyse oli vain tunneista. Islannin miehitettiin merijalkaväkidivisioonalla amerikkalaisten toimesta heti kun Tanska oli kaatunut ja Grönlanti otettiin suojelukseen. Tanskassa taisi pari jalkaväkiryhmää tehdä vastarintaa tienvarressa 20mm:n pst-tykin ja madsenin pikakiväärin voimalla aiheuttaen parinsadan miehen tappiot. Norjalaiset maksoivat kovan hinnan 1920-30 lukujen pasifistisesta maanpuolustuksesta. Lentokone kalusto oli itseasiassa 1960-80 luvuille tultaessa ihan hyvää, Viggenistä Wennerström möi venäläisille piirrustukset. Tuolta ajalta miten itänaapurin ensimmäinen ilmasta ilmaan Ir ohjus AA 2 atoll kehitettiin. Kiinalaisilla oli jäsentenväliset Taiwanin edustalla ja uusinta uutta amerikanapua infrapuna sidewinderia käytettiin MIG 17 vastaan. Osui koneeseen ja oli suutari sen jälkeen kopioitiin ja modattiin niin tuli MIG 21 ir ohjus AA 2 atoll mitä oli täälläkin. Meillä voitiin puhua ilmavoimista vasta MIG 21 koneiden tullessa, ensimmäinen ensilinjan hävittäjä G mallin mersun jälkeen. Huntereilla sodittiin lähi-idässä ja Intian ja Pakistanin kahakoissa, F86 Sabre lensi Korean sodassa, Super Sabre oli Vietnamissa ja USA:n air national quardilla 1970 luvun loppuunasti. Meteoreita käytettiin lähi-idässä vissiin Suezinkriisiin asti ja Koreassa missä niillä ei ollut jakoja mukeloita vastaan. Ruotsalaisilla oli toistakymmentä A1 Skyraider koneita lähinnä maalinhinauksessa, viimeinen yksimoottorinen mäntämoottori tukialushävittäjäpommittaja, kuljetuskyky suurempi kuin JU 88. Hupaisin kuva on amerikkalaiselta tukialukselta jossa pakataan vessanpytty pommiksi viidakkoon. Viimeinen sota missä molemmilla osapuolilla oli mäntämoottoriset tukialushävittäjät oli 1969 El Salvadorin ja Hondurasin välinen potkupallosota, lopullinen rauhanteko vei 40 vuotta. Pisin sotatila euroopassa taitaa olla Schillysaarten ja Hollannin välillä jossa rauha solmittiin 1990 luvulla. Starfighter oli ensimmäinen amerikkalainen hävittäjäkone jolla lennettiin yli 2 machia ja Luftwaffen saksalaisten modaamaa kutsuttiin leskentekijäksi. Sen runkoa käytettiin yhdessä kylmänsodan tunnetuimmassa koneessa eli U2. Toimintakorkeudessa lentonopeuden piti pysyä noin 15km/h olevan aukon sisällä. Eipä unohdeta että fougakin aseistettuna 2 kpl:lla hernepyssy kk:ll, rakettikaseteilla, napalmilla teki pahaa jälkeä egyptiläisten kolonnille siinailla 1967 joten kyllä sillä olisi pystynyt toimimaan maantietukikohdista täälläkin.
Lars Rådeström on Ruotsin ainoa hävittäjä-ässä, pudottanut kaksi itse lentämäänsä konetta. Kiusattiin asialla sveduja Balkanilla, oli niillä melkoista naamanvääntelyä.
Suomen hävittäjähankinta mennee jäihin, rahat lapetaan etelänvetelille tai sitten päädytään ostamaan jokin romu ja paljon vähemmän kuin se 64 kappaletta.
Politiikko kun ei ymmärää, että niistä 64:stä vain noin kolmannes on operatiivisessa käytössä yhtäaikaa.
Inttiin tullee muutoinkin takaisin malli Cajander.
"
Suomen hävittäjähankinta mennee jäihin, rahat lapetaan etelänvetelille tai sitten päädytään ostamaan jokin romu ja paljon vähemmän kuin se 64 kappaletta.
Politiikko kun ei ymmärää, että niistä 64:stä vain noin kolmannes on operatiivisessa käytössä yhtäaikaa.
Inttiin tullee muutoinkin takaisin malli Cajander
"
Näinhän siinä tulee käymän. Ei nykypersuilla, muusta oppositiosta puhumattakaan ole mulkkua pistää toppia tyttöjen sosiaalifemokroinnille.
Paljon on höpisty uusista vaaleistakin. Enpä usko. Taitaa seuraava hallitus olla mallia IMF ja köyhä kansa nuolemassa italialaisia nappanahkakenkiä ruisleipä ja vesi palkalla.
Pieni kuriositeetti lisäyksenä tähän Paten tekstiin, jossa kerrottiin, kuinka "saksalaisilta meni 6 tuntia Tanskan valtaamiseen". Kööpenhaminaan, Amalienborgin naapuriin rantautui runsaan pataljoonan vahvuiden osasto. Maihinnousujoukon komentaja kävi - siviiliasussa kylläkin - katsastamassa paikat muutamaa päivää etukäteen ja vaaraamassa joukolleen sopivan laituripaikan. Ja sujuvasti se Kööpenhaminan valtaus sitten sujuikin.
Hävittäjähankinnoista, köyhän ei kannata ostaa halpaa.F/A 18 Hornet on ollut pätevä peli, jossitteluna jos oltaisiin kuitattu suihkuturbiinitehtaineen ja Kuorevedellä koottu itävelkojen kuittauksina vaikka Su 27 Flankeria ja Mig 29 Fulcrumia joku laski että niitä olisi saatu 350 kpl. Osan olisi voinut ottaa Mil24 Hindinä niin siinä olisi ollut monitoimikopteria riittävästi.
Sellaisetkin luftwaffe tai US Navy ovat olleet liemessä budjettien takia eli käytettävissä olevat koneet ovat huomattavasti alle määrävahvuuksien.
Tervehdys Taisteluvälineupseerille, CmdrKTS:lle, Huru-ukolle, hepalle, Anolle, Patelle Pankavaarasta, Joppos123:lle, Kki:lle ja Strix Senexille & kiitos kommenteistanne.
Tvälups: Joo, islantilaisilla on asennetta. Tuosta kakkosrähinän ajasta saatan tehdäkin postauksen tosin sattuneesta syystä Norjan ja Tanskan osuus on kovin pieni.
CmdrKTS: Kiitokset sinullekin. Luulenpa että hallitus saattaa ottaa sen hävittäjähankinnan leikkurilistalleen kun vauhtiin pääsee.
Huru-ukko: Itse asiassa ruotsalaiset ovat näissä asioissa toimineet fiksummin. Alkaen oman valuutan säilyttämisestä.
heppa: Jos verrataan niin hävittäjät ovat henkivakuutus ja kyseinen EU:lle lapioitu raha taas nigerialaiskirje.
Ano: Karmeinta on se että tuolle pakkopropagandalle löytyy niinkin paljon kannattajia.
Pate: Kiitos hyvistä lisäyksistä. Voidaan kai todeta että historian kulku on aika ajoin pienistä sattumuksista kiinni. Tanskallahan ei sinänsä ollut siinä vaiheessa paljon vaihtoehtoja. Norjaa oli taas helpompi puolustaa tosin kun ruuti loppuu kesken niin minkäs mahdat. Tuo Skyraider oli kyllä maataistelukoneena melkoinen mörkö. Rautaa ja amitsioonia löytyi. Ja luulen että Fougia oltaisiin aikanaan käytyetty Suomessakin nimenomaan maihinnousujen ja -laskujen alkuvaiheissa kun vihollinen oli vielä suht suojaton. Ja se kakkosviestissä mainitsemasi vaihtoehto olisi voinut olla toimiva mutta poliittisista syistähän se oli pois laskuista. Saksan armeijahan on kalustonsa kohdalla nykyisin lähinnä katastrofitilassa.
Joppos123: Tolla Råderströmillä on kyllä ollut melkoinen tuuri kun on säilynyt hengissä varsinkin siitä ensimmäisestä mällistä. Ja pelkään pahoin että ennusteesi malli Cajanderista pitää paikkansa. Hallitushan saattaa hoksata että aseet – hitto vie – ovat ihmisille vaarallisiakin.
Kki: Eikä persuilla ole tarpeeksi edustajia. Se IMF-hallitus ei ole ollenkaan mahdoton. Ja nythän muuten elokuussa polttoaineen hinta nousee reilusti kun Suomi alkaa pelastaa maailmaa.
Strix Senex: Niin kuin ylempänä totesin, oli Tanskan mahdollisuudet puolustautua kyllä likimain olemattomat.
Juu luulenpa, että hävittäjistå ns aloitetaan leikkaukset. Kun sehän tämä arhinmäki keväämmällä eräässä keskustelu ohjelmassa tälläistä esitti ja vaati. Luulenpa jotta muu hameväki jallituksessa on samoilla kannoilla. Tappuraisen mielestä kun suomen etua ei saa korostaa.
Nimetön sanoi...
"Oletko jo ehtinyt tutustumaan uusimpaan kansalaisaloitteeseen..."
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6764
Kiitos linkistä. Pystyin lukemaan lauseita sieltä täältä. Kuvottavaa tekstiä. Ikävä kyllä uskon aloitteen saavan paljon kannatusta ja tavalla tai toisella päätyvän lainsäädäntöön ja opetusohjelmiin. Tuollaisen asian puolesta on media ja hallitus.
Acc
Tervehdys Unknownille ja Acc:lle & kiitos kommenteistanne.
Unknown: Ja sitten kun alkuun päästään niin mihin se loppuu?
Acc: Tuo pakkosyöttöhän on ollut koulussa valloillaan jo ikävän pitkään.
Ei seuraavaakaan hävittäjää kannata ostaa todennäköisimmästä vihollismaasta vaikka niitä samaan hintaan saisi 1000 ja eipä ne listoilla olekkaan.
Hävittäjän käyttöikä perustuu vahvasti ohjelmistopäivityksiin ja saatavilla oleviin asejärjestelmiin.
Ei jenkitkään kaikkialle uusimpia päivityksiään ja aseitaan anna, Suomeen ne on saatu.
Varmasti jenkkikoneistakin löytyy päivityksiin piilotettu "tappokytkin" joka aktivoimalla pitää jokaisen koneen maassa tai kajauttaa ne tonttiin.
Nykyisin Hornetissa käytössä oleva AMRAAM järjestelmä lienee parhaita mitä maailmasta löytyy ja täysin ylivoimainen verrattuna niihin mitä vanjalla on käytettävissä. Niitä pitäisi vaan olla rajusti enemmän jos hippaset alkavat tai niitä pitää siinä vaiheessa saada nopeasti lisää.
Varastoihin niitä ei kannata ostaa happanemaan, niilläkin on parasta ennen päivämäärä.
Tervehdys, Joppos123. Jokseenkin kuvittelisin että suomalaiset insinööriupseerit onnistuisivat löytämään sen tappokytkimen ja eliminoimaan sen. Toisaalta minun tietoni näistä asioista on kovin pieni. Sen vuoksi en veikkaa sitäkään mikä Suomen seuraava hävittäjä mahtaa olla. Silloin 1990-luvulla olin ihan varma että Suomi hankkii F-16-hävittäjät mutta pieleenpä veikkasin.
Mukavaa ja hyvää tietoa lentomasiinoista, kiitoksia. Sen verran nysvään pilkkua, että nuo Skyraiderit olivat Ruotsissa maalinhinauskoneina, ja niitä operoi Svensk Flygtjänst-niminen firma siviilitunnuksilla. Tosin omistajana taisi olla sotaväki. Kaikkiaan Ruotsissa oli näitä hinuri-Skyraidereita 13 kappaletta.
Mainio historiapläjäys taasen. Yllättävän pitkään Meteorejakin käytettiin. Toki jos budjetti on tiukalla niin eihän siinä auta kuin lentää vain paremmin. Tultiinhan mekin toimeen Talvisodassa vanhentuneilla Fokkereilla.
Itse tykkäisin Gripenistä, mutta veikkaan Suomen tulevaksi hankinnaksi Eurofighteria ja se tehdään lähinnä poliittisista syistä, kun pitää korostaa EU-juttuja ja eurooppalaista yhteistyötä. Siis jos mitään koneita ylipäätään ostetaan.
Japani on hankkinut 147 kpl F-35:ia. Puolustuskyvyn ylläpitoa pidetään tärkeänä, toisin kuin Ruotsin ja Saksan kaltaisissa maissa, joiden puolustus nojaa lähinnä Suomen ja Puolan kaltaisten puskurivaltioiden olemassaoloon. Suomen ei kannattaisi rapauttaa puolustuskykyä, sillä meilläpä ei olekaan enää puskurivaltiota itäpuolella.
Korjaus, Draken tuli Ruotsissa palveluskäyttöön jo 1960 -luvun alussa, Viggen sitten seuraavalla vuosikymmenellä. Ilmapuolustus oli silloin aivan huipputasoa.
Siitähän se on tullut sittemmin alaspäin kuten se legendaarinen lehmän häntä.
Göteborgin Aeroseum on käymisen arvoinen. Kallioon louhittu tukikohta joka kesti jopa ydinpommin. Jo se sisääntulo on hyvin suunniteltu paineaallon kannalta.
Timppa
Ruotsalaisille pitää kyllä nostaa hattua heidän lentokonetuotannostaan. Ovat suihkukonekaudella olleet aina parasta A-ryhmää. Draken (J-35A) tuli palveluskäyttöön Ruotsissa 1960-1961 ja A-sarjan loppukoneet oli tutkalla ja ohjuksilla varustettu 4xRb-24 SideWinder + 2x 30mm Aden tykkiä. Aikansa huippu, kuten muutkin Ruotsalaiset suihkuhävittäjät Tunnanista alkaen.
Islanti on hieno maa jossa on vallassa aito demokratian me henki. Muistaakseni Islantiin muutti vapaaehtoisesti tai pakosta erityisesti ne, jotka eivät suostuneet Viikinkikuninkaiden mielivaltaan. Tämä henki on yhä jäljellä muistuttamassa siitä, että on olemassa vaihtoehto sille kansalliselle itsetuhoisuudelle joka on vallassa ny[k]yisessä Suomessa, Ruotsista puhumatta.
Suomen ilmavoimien lentokaluston osalta tuohon olisi voinut lisätä vuonna 1980 käyttöön tulleen ja edelleen käytössä olevan Bae Systems Hawk-suihkuharjoituskoneen. Aivan kuten wanhan Fouga Magister-suihkuharjoituskoneen myös Hawkin voi tarvittaessa varustaa aseilla. Hawkin siipiripustimiin menee infrapunahakuiset lähiilmataisteluohjukset ja runkoon kiinni säiliö Adenin 30mm tykillä.
Hieno katasaus tappokoneisiin.
Minua kuitenkin hämmästyttää ihmiskunnan into laittaa resusrsseja toistensa tappamiseen.
Ajatteles jos tuo määrä älyä ja osaamista olisi laitettu hyvinvointiin? Olisimmeko niin kusessa kuin olemme?
Pohtii kouluttamaton juntti rekkakuski.
Ajatuksia ilmapuolustuksesta
Suomi vs. Tanska: Kylmän sodan alussa, 1950 suomi lensi oikein mersuilla. Daanit joutuivat tyytymään spittareihin. Toki varaosia oli saatavilla ihan eri malliin kuin vanhoihin nixmannikoneisiin. Niin, ja ne meteorit. Olivat tietysti vanhoja ja vanhanaikaisia MIG15-koneisiin verrattuna. Mutta potkurikoneisiin verrattuna ihan eri maailmasta. Ja 69 kpl. 1952 sitten tuli 246 kpl vähän vanhahtavia 84 G Thunderjetejä. Ei ihan MIG15 veroinen mutta kaksi ja puolisataa! 1956 sitten Hawker Hunterit 30 kpl. Joo, mutta olihan suomella jo vampireita silloin. 1958 nokitettiin sitten North American F86D Sabreilla, 56 kpl. Suomi hankki Gnatteja, 13 kpl.
North American F-100 Super Sabre-koneet olivatkin siten yliäänikoneita ja ohjuksin aseistettuja. 72 kpl. Vuosikymmen vaihtui ja Suomi nokitti hommaamalla MIG21-koneita 1963. Niinpä tanska hankki 29 Lockheed F-104 G Starfighter-hävittäjää 1964.
Draken, tanska 1970, 51 kpl. Suomi 1972 1976, öö jonkin verran, 6 -
+ 18 + 12. mutta sitä ennen jo vuokrattiin ja ostettiin harjoitusversioita.
Jossain välissä suomi hankki uusia MIG21:iä. Vuonna 1980 tanska 72 amerikkalaista General Dynamics F-16-hävittäjää.
Tähän onkin vertailu hyvä lopettaa. Koko ajan pieni, aseeton tanska johti ilmapuolustusta. Ihan vaan arvelupohjalta, taisi olla koko tanskan ilmatila valvottu ja puolustettu koko ajan. Toisin kuin suomi. Viisikymmenluvulla vanhat saksalaiset ilmavalvontatutkat otettiin udestaan käyttöön. Virka-aikana, jos sattuivat olemaan kunnossa. Lapissa lenteli ketä lenteli. Vasta 60-luvulla tilanne alkoi parantua. Näyttää kovasti siltä, että paluu vanhaan edessä. Ehkä saamme sitten myötätuntoa veteläeuroopasta.
Pyssymies
Itse asiassa Islantiin ei tehnyt Tanskan miehityksen jälkeen maihinnousua USA:n merijalkaväki, vaan britit 10.5.1940:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Islannin_maihinnousu
Tätä oli edeltänyt mielenkiintoinen episodi:
Islanti oli julistautunut de facto itsenäiseksi, jonka turvaamiseksi Islannin poliisiin (Ríkislögreglan) alettiin muodostaa reserviyksiköitä. Ne varustettiin kevyellä jalkaväkiaseistuksella ja niiden oli määrä muodostaa tulevien Islannin Maavoimien runko.
Brittien saapumista ei otettu Islannissa lainkaan hyvin vastaan; heitä pidettiin imperiuminrakentajina. Käsitys sai vahvistuksen, kun britit riisuivat poliisireservin aseista:
eihän mitään sellaisia toki tarvita, kun Britannia on täällä ystävällisesti suojelemassa! Islantilaisten helpotus oli suuri, kun USA otti suojeluvuoron seuraavana kesänä.
Tämä järjestelyhän on sitten islantilaisillekin sopinut varsin hyvin. Ja kuten mainittu, välit britteihin eivät säilyneet kovin lämpiminä, osaltaan kiitos ystävyys-, yhteistyö- ja avunantomiehityksen, jota ei pyydetty eikä haluttu.
Tervehdys Juha R:lle, Tuumailijalle, Timpalle, Perttu Ahoselle, aavehävittäjälle, Kki:lle, Pyssymiehelle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.
Juha R: Kiitos lisäyksistä. Kertoneeko tarina sitä että oliko niissä mahdollinen rynnäköintivalmius?
Tuumailija: Itse en osaa sanoa että mikä hävittäjä olisi Suomelle paras. Japanin kohdalta voi todeta että sen puolustuskykyhän on tosiaan kasvanut vuosien varrella huomattavasti. Ja tuo mitä totesit puskurivaltioista pitää paikkansa.
Timppa: Kiitos korjauksesta. Ajatusvirhe.
Perttu: Ruotsalainen sotakalusto on ollut muutenkin varsin kuranttia tavaraa. Niin maalla, merellä kuin ilmassa. Ja Islannille yleensä täytyy nostaa hattua.
aavehävittäjä: Joo, Hawk jäi pois ihan hupsiksen takia. Osalle Hawkeja käsittääkseni on vieläkin varattu tehtäviä rynnäkkökoneita vastaan. Ja tietysti myös ruotsalaisten Saab 105-harjoitushävittäjällä oli rajoitettu rynnäköintikyky.
Kki: Siinäpä kysymys. Ehkä ihmiskunta vaan on perusluonteeltaan kovasti vittumainen.
Pyssymies: Joo, kyllähän Tanskan ilmapuolustus oli rutkasti Suomen vastaavaa edellä. Ja Lappihan oli pitkään muutenkin se kuuluisa sotilaallinen tyhjiö.
Qroquius Kad: Kiitos lisäyksestä.
"
Ja nythän muuten elokuussa polttoaineen hinta nousee reilusti kun Suomi alkaa pelastaa maailmaa.
"
Niinhän tuo nousee. Samaan aikaan teollisuutemme tilauskirjat alkaa olla kokolailla tyhjät.
Niin...
Alkaahan nuo euroopan maantiet olla jo nähty.
Tosin jostain syystä, puhelin aina soinut, josko yhden keikan ajaisit...
...ttu alkaa tuntua, etten enää viitsi. Mää lähren ongelle. Yhdelle ukolle olen dieseliä polttanut mielestäni riittävästi. Nyt voisin vaikka opetella soittamaan kantriva.
Tervehdys, KKi. Jep. Kalle Isokallio sanoi hiljattain osuvasti:
”Osaavat ihmiset eivät seuraa poikkeustilanteissa yhtiöiden osavuosikatsauksia, sillä ne kertovat vain menneestä. He seuraavat vientiyritystemme tilauskannan kehittymistä. Tilauskanta kertoo tulevasta liikevaihdosta. Tiedoksi pääministerille, suomalaisten konepajojen tilauskannat ovat pudonneet tämän vuoden toisen neljänneksen aikana kaksikymmentä prosenttia.”
Tässä jää vielä eräskin rekkakuljetus ajamatta. Ja polttoaineverotusta nostetaan vain se utopistisen ilmastohysterian vuoksi.
Tekipä Kunnallisalan kehittämissäätiö tässä äskettäin gallupin:
https://www.hameensanomat.fi/uutiset/tutkimus-suomalaiset-tasapainottaisivat-taloutta-lykkaamalla-isoja-julkisia-hankintoja-ja-siirtamalla-havittajakauppoja-1403218/
Kuten otsikosta ilmenee, "suurin osa suomalaisista" (minulta ei taaskaan kyllä kysytty mitään) haluaa lykätä HX-hankinnan johonkin hamaan tulevaisuuteen. Sosiaaliturvasta sen sijaan ei jostain syystä haluta leikata, mirabile dictu.
Joku voisi tietysti kysyä, mitähän tekemistä kunnallisalalla on Puolustusvoimien hankintojen kanssa? Joku toinen voisi epäillä, että tässä hankittiin puoltolauseke tyttöhallituksen jo tekemälle päätökselle pistää HX-hanke jäihin, "koska kansakin on sitä vastaan", nih!
Joka tapauksessa yleistä mielipidettä muokattiin tällä piirun verran HX-hankkeen vastaiseen suuntaan; liian monella suomalaisella kun on voimakas taipumus konformismiin, eli suomeksi sanottuna valtava tarve määkiä muun lammaslauman mukana.
Siksi Kekkosesta saattoi tulla de facto diktaattori demokraattisessa valtiossa demokraattisin prosessein, vieläpä niiden jatkuessa koko diktatuurin ajan.
Koska kansa halusi niin.
Joskus vuosituhannen vaihteessa katsoin tv-dokumentin Suomen Meripelastusseurasta, jossa mainittiin ettei se saa killinkiäkään valtionapua! Tähänkään mennessä eivät asiat näytä oleellisen paremmaksi muuttuneet:
https://meripelastus.fi/tukijamme/
Sen sijaan tällaiseen toimintaan riittää kyllä rahaa rasismin-, fasismin- ja kaikenmuunpahan vastustamisen nimissä:
https://takku.net/article.php/20200721160418848
Meripelastusseura toimii koko ajan, eilislauantaina ei sen sijaan tapahtunut mitään.
Rahavirrat eivät liene muuttaneet suuntiaan.
Näistä kansalle sopivista säästökohteista,niin ehkä kansa alitajuisesti osui oikeaan,hävittäjistä säästäminen on isoin ja sopivin säästökohde useimmille.Koska hävittäjistä säästäminen ei suoraan vaikuta useinpien elämään.Isohko osa pitää noita jopa täysin turhina.
Säästäminen tietysti täytyisi tehdä isoimmista menoeristä,isoimmat ovat:terveydenhuolto,sosiaaliturva ja koulutus,nämä kolme ovat jotain 60% julkisistamenoista,tuohon mukaan kansaneläkkeet ja ollaan 75%.Näistä säästäminen ei vaan taida sopia kansalle,eli jäljelle jää se 1/3 mistä isot säästöt täytyisi tehdä jos kansan ja sitä kautta poliitikkojenkin mielipidettä kysytään.Eli täytyisi lopettaa kokonaisia toimialoja jos haluttaisiin jotain näkyvää.
Myöskin lait ohjaavat säästämistä,lähes kaikissa pienissä ja osassa keskikokoisistakin kunnista kirjastotoimi on isoin ei-lakisääteinen toimiala.Säästä siinä sitten kun laki vaatii tarjoamaan sen ja senkin palvelun tai avustuksen.
Siksi onkin mukavampaa nostaa veroja kuin säästää,mukavampaa kansalle joka haluaa lisää etuja ja ei ainkaan halua luopua mistään ja mukavampaa ammattipoliitikoillw joiden valta lisääntyy joka korotuksella.
Takarivistä huudetaan että lopetetaan haittamaahanmuutto.Vaikka se lopetettaisiin huomenna se ei nostaisi Suomen työllisyysastetta mihinkään,30 prosenttia työikäisistä ja kykyisistä on eri syistä työvoiman ulkopuolella,niin että marjanpoimijatkin täytyy lennättää 8000 km päästä.Pakotetaan mamut töihin sanoo joku,entäs ne 400 000 kantasuomalaista, mitäs niile tehdään,pakotetaanko nekin töihin?Sivumennen sanoen minulle henk koht sopii tuo aivan hyvin,kummatkin vaikka suota kuokkimaan leipäpalkalla,reaalimaailmassa ei vaan taida onnistua.
Säästetään mamuista,kuinka?Ajetaanko ne kadulle,tapetaanko ne nälkään vai tapetaanko ne muuten vaan.Ihan oikeassa maailmassa tuokaan ei taida olla vaihtoehto.Sillä että kunta lakkaa ostamasta manneille hameet,sillä on marginaalia pienempi vaikutus.Ja loppupeleissä sosiaaliturvan kuluista isoin osa menee ihan kantasuomalaisten hyysäämiseen.
Suomi on kusessa ja vasta lähitulevaisuudessa se alkaa koskemaan meitä jokaista tavalla tai toisella.Reaalitalous ei ole kasvanut viimeiseen kymmeneen vuoteen,vienti ei näillä näkymin tule ennustettavassa lähitulevaisuudessa ylittämään 2007 lukuja ja maahan ei ole tehty yhtään tuottavaa isoa teollista investointia sitten Rauman paperitehtaan ja siitä on 25 vuotta.Joitain datakeskuksia on tehty kiitos halvan sähkön ja veroetujen.Työllisyysate ja tuottavuus on kuin Albaniasta,julkisensektorin palkkasumma kokonaispalkoista länsimaiden suurin ja ikärakenne tulevaisuudessa,siis 2030-luvulla,lohduton.Tästä maasta uhkaa tulla vanhusten asuttama laskevan elintason kurimuksessa oleva maa,pohjolan Albania.Paitsi että Albaniassakin luultavasti on mukavampaa ja meininki tulevaisuuteen katsovaa,Suomessa itketään menneen elintason ja menneiden työpaikkojen perään.
Haittamaahanmuutto kyllä loppuu tällä menolla jo ensi vuosikymmenellä,kaikki ennusmerkit viittaavat siihen,että meillä on edessä toinen kasvuton vuosikymmen.Eivät partalapset halua maahan millä ei ole tarjota oikein mitään.Tuo vaan ei taida olla se haluttu tapa.
Tervehdys Qroquius Kadille ja klovalle & kiitos kommenteistanne. Tuossa gallupissa se haittamaahanmuutto puuttui kokonaan. Klova kysyi että mitä sille tehdään ja eihän nykyhallinto sille mitään pysty tekemäänkään. Se on kuitenkin miljardiluokan tarpeeton menoerä ja itse näen että tulisi lyödä tolppa vuoteen 1990 ja lopettaa haittamaahanmuuttajien elättäminen kokonaan. Se siirtyy silloin automaattisesti kohti Ruotsia. Joo, tiedän, ei onnistu nyt. Mutta onko nykytilaa pakko hyväksyä?
Mutta joo, tuo klovan kommentti pitää kyllä kovasti paikkansa. Suomalaiset ovat suurelta osalta perusluonnoltaan hyvin sosialistisia ja hyväksyvät nykyisen menon ylläpidon. Välittämättä siitä, mitä se saa aikaiseksi. Ja klovan ennustus Suomen taloudellisesta tulevaisuudesta pitää kyllä valitettavan pitkälle paikkansa.
Haittamaahanmuutto ei ikävä kyllä ole pelkkä sosiaalitoimen menoerä, vaan he tuottavat ensin
turvapaikkahakuprosesseillaan,
sitten asutuskuluillaan ja
kotoutustoimien loppuunsaattamisesta kiittämällä seksuaali- ja väkivaltarikosaalloillaan tolkuttomat suoranaiset ja välilliset kustannukset yhteiskunnallemme.
En edes aio alkaa eritellä, mistä nämä aiheutuvat; uskon jokaisen tietävän varsin hyvin.
Lopetetaan haittamaahanmuutto, huutaa takarivi. "Ei se vaikuta mihinkään!"
Miten niin ei vaikuta mihinkään?
Säästetään mamuista! Ajetaanko kadulle, tapetaanko nälkään?!"Pakotetaan mamut töihin!"
Nythän on niin,
että todellisuudessa olemassaolevien kansainvälisten sopimusten mukaan minkään valtion ei ole pakko ottaa vastaan ketään rajojensa sisälle pyrkivää.
Jopa Euroopan yhteispolitiikassa on solmittu lukuisia sopimuksia, joiden mukaan ei yhdenkään Euroopan valtion ole pakko ottaa turvapaikanhakijaa alueelleen kävelemään kaduilla ja kujilla.
Turvapaikkahakemus on otettava vastaan, totta - mutta mikään ei vaadi hyväksymään sitä ilman perusteita.
Mikään sopimus ei vaadi sallia turvapaikanhakijan kulkea vapaasti kaduilla tekemässä pahojaan.
Kun turvapaikkahakemus on todettu perusteettomaksi, on sen hakija palautettava lähtömaahansa. Mikäli sellaista ei voida todistaa, viettää turvapaikanhakija loppuelämänsä vastaanottokeskuksessa, kunnes keksii oman kansallisuutensa.
Mikään sopimus ei vaadi meiltä mitään muuta. Unkarilaiset ymmärtävät tämän.
Sen verran jatkaisin vielä,että en tietenkään hyväksy tai pidä järkevänä tätä nykykstä politiikkaa ja suuntausta,mutta tämän maan ongelmat ovat keskipitkällä ja pidemmällä aikavälillä paljon laajemmat ja pahemmat kuin suuri enemmistö tajuaa tai edes haluaa tajuta.
Näillä leveysasteilla missä me elämme,lähes asuinkelvottomalla tundralla kaukana kaikesta,kansan pitää olla ahkera ja nokkela,sisukas ja muuntautuva kyetäkseen ylläpitämään yhden maailman korkeimmista elintasoista.Olemmeko me tällaisia?Lisäksi maamme on erityisen riippuvainen viennistä,koska ihan yksinkertaisesti tuomme paljon,täytyy viedä että voi tuoda,muuten velkaantuu.Ja koska kuulumme euroon niin emme voi alentaa kustannuksiamme muuten kuin sisäisellä devalvaatiolla,siis alentamalla viennin kustannuksia tavalla tai toisella.
Viimeiset kymmenen vuotta elintasomme on on ollut osittain velkaa ja osittain vanhojen siemenperunoiden syömistä,uutta emme ole kehittäneet.Ja mihinkään muutokseen kansa ei ole valmis,vanhoihin etuihin takerrutaan kiinni kuin hukkuva airoon.
No se siitä,on täällä hyvääkin,esim kunnon kalakukkoa on vaikea löytää muualta ja neljä vuodenaikaa on loppujen lopuksi iso rikkaus.
Tervehdys Qroquius Kadille ja klovalle & kiitos kommenteistanne. Te olette molemmat omalla tahoillanne oikeassa. Veikkaan muuten että vaikka Suomen taloudellinen tilanne etenee kohti romahdusta niin nykyhallitus eivätkä järjestelmäpuolueet yleensäkään tingi haittamaahanmuutosta tippaakaan. Silloinhan ne tunnustaisivat omat rikolliset virheensä.
Ruotsalaisten lentäjien henki oli halpaa. 1945-1991 yli 600 lentäjää kuoli harjoituksissa. Mutta oli koneitakin, parhaimmillaan yli 1000 lentokuntoista taistelukonetta.
Suomessa voitaisiin valmistaa itse kaikki tarpeellinen maanpuolustusmateriaali, ja myydä sitä yllin kyllin vaikka ulkomaille, valmiudet ja tekninen osaaminen löytyy.
Miksi näin ei tehdä : aloitapa vaikka valmistamaan miehittämättömiä hävittäjiä joita saa 60 kpl valmistettua samalla hinnalla kuin 1x F-35 , käy samaan tapaan kuin Rauma-Repolalle joka erehtyi valmistamaan liian syvälle sukeltavia aluksia : Huolestunut amerikkalainen soittaa suomen poliittiselle johdolle ja ilmoittaa että näin ei saa tehdä , jenkkejä huolestuttavan kaluston valmistus lopetetaan heti, ja ilkeä firma joka näin rohkeni tehdä , pilkotaan osiin ettei moinen toistu.
Tervehdys buurille johannesbuurista ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
buuri: näin olen itsekin ymmärtänyt.
Ano: Ei Suomella ole tuollaista teollista valmiutta. Eikä osaamistakaan sen puoleen. Viimeisin kone jonka suomalaiset ovat suunnitelleet ja tehneet itse oli alkeiskoulukone Valmet Vinka.
Lähetä kommentti