Siirrytään taas vaihteeksi Kekkoslovakiaan eli aikaan
jolloin voimassa ei ollut nykyinen poliittinen miinus-onkin-plussaa-matematiikka
vaan ihan perinteinen Elon laskuoppi. No, yrittiväthän ne silloin sitä
joukko-oppia mutta se hävisi melko pian pois. Tässä postauksessa ei käsitellä
joukko-opin mukaisia leikkauksia, unioneja ja muita omituisia sanoja vaan
mennään hyväksi havaitulla kantti kertaa kantti-linjalla eli muistellaan niitä
pakettiautoja mitä pikku-Ykä aikanaan Kekkoslovakian teillä näki. Kyseiset
autot ovat retromielessä äärimmäisen tyylikkäitä, tosin eiväthän ne kuskille
ainakaan pitkässä ajossa olleet kovin mukavia. Onhan noita tullut ajettua
muutamia itsekin.
Jos aloitetaan Kekkoslovakian pakuaika 1960-luvulta
niin ensimmäisenä voi esitellä auton joka todistaa lauseen ”ruma on kaunista”
eli Citroen H:
Näitä aaltopeltisiä ja erinomaisen suurella
tavaratilalla varustettuja kaunottaria oltiin hankittu Suomeen vuoteen 1970
mennessä kaikkiaan 650 kappaletta. Autossa oli kolme vaihdetta joista ykkönen
synkronoimaton ja kulutus oli mukavasti bensapihi eli 14-18 litraa satasella. 1960-luvulla
tuli käyttöön myös suomalaisille jo silloin ja myös nykyisin hyvin tuttu
työkalu eli Ford Transit:
Muistutetaan siitä, että myös Huitsinnevadan
paikallisradio luottaa kyseiseen automerkkiin:
1960-luvulla tuli Suomeen myös Hanomag-Henschel
pakettiautoja:
Tosin Mersu osti
kyseisen merkin pian ja sen jälkeen kyseiset pakut olivat myynnissä
Mercedes-Benzeinä:
Jos siirrytään pakuista hetkeksi raskaampaan kalustoon
niin muistini mukaan varsin moni Kekkoslovakian aikana yleinen kauppa-auto oli
Mercedes-Benzejä:
Pikku-Ykä törmäsi myös usein – ja joskus vanhempana
vähän ajoikin – 1960-luvulla markkinoille tulleeseen Fiat 238-pakuun. Ei mikään
varsinaisen mukava ajettava mutta sunnuntaiautona menisi edelleenkin:
Jo 1950-luvulla Suomessa tuli myyntiin brittiläinen Morris
J2-paku jollaista kekkoslovakialainen pikku-Ykä ei kyllä muista koskaan
nähneensä:
Vuonna 1959 kyseisen kaaran hinta oli 976.000 markkaa
eli nykyoravannahoissa noin 23.000 euroa ja sitä sai myös
automaattivaihteistolla. Sitten kun tultiin 1970-luvun puoleenväliin niin
myyntiin tuli brittiläinen pikku-Ykällekin tuttu Leyland Sherpa:
1960-luvulla tuli myyntiin myös Pesosen eli Pösön eli Peugeotin
ranskalaista pakettirautaa eli Peugeot J7:
Auto oli vissiinkin varsin etupainoinen sillä
Ajovalo-netissä todetaan: ”J7:stä on jäänyt mieleen kuva 70-luvun TM:n
kannesta. Kuvassa J7 nostaa jarrutuksessa perän metrin korkeuteen ja keula
painuu runkorakenteen varaan.”
Olihan Kekkoslovakian kaduilla ja sorateillä myös
Renaultin pakuja eli tyylikäs Renault Estafette:
1960-luvulla tuli sitten Suomessakin myyntiin paku
josta tuli tietty hippiajan symboli eli Volkswagen Transporter:
Tosin pikku-Ykä näki kyseisiä autoja ihan hipittöminä
versioina.
Kun siirryttiin 1970-luvulle alkoi japanilaisten
autojen maihinnousu Suomeen ja sehän koski myös pakettiautoja joista invaasion
kärkenä oli Toyota Hiace:
Nopeasti Haisuksi nimetyllä koppakuoriaisella on kuljetettu
Kekkoslovakiassa ja sen jälkeenkin huomattava määrä tarpeellisia ja
tarpeettomiakin lasteja. 1970-luvun loppupuolella tuli sitten myyntiin
japanilainen Datsun Caravan:
Caravan ei pärjännyt Suomessa myynnissä Hiacelle ja
muutama vuosi myöhemmin Datsun muutti nimensä Nissaniksi. Urbaanilegenda kertoo
että syynä oli se, että Datsun meinaa japaniksi persnettoa. Japanin kieltä
osaavat (Tuumailija?) voivat kertoa onko väitteessä mitään perää.
Japsipakuista 1970-luvun lopulla rantautui Suomeen
myös Mazda E 1600:
Toki Kekkoslovakiassa oli myös amerikkalaisia pakuja
mutta pikku-Ykän Nyhtänköljässä niitä näkyi varsin vahän. Laitetaan nyt
kumminkin esimerkkinä Chevrolet Van:
Ja lisäys: Kommentoija Taksimies huomautti
että Chevyn näköinen Bedford Blitz unohtui ja niinhän se unohtui. Korjataan virhe:
Tähän voisi lisätä myös pakun jota myytiin Kekkoslovakiassa sekä Commerina että Fargona ja lopulta Dodgena:
Olihan Kekkoslovakiassa myös neuvostoliitolaista
pakettirautaa tarjolla. Lähinnä sitä käytti sotavaltio mutta kai näitä UAZ:eja
oli joillain siviileilläkin. Luulisin ainakin:
Tosin onhan tossa UAZ:in pakussa jotain uskomattoman karun tyylikästä.
Ja tähän väliin lisäys: Kommentoija Unknown muistutti että Harppisaksalainen Barkas puuttui ja niinhän se teki joten laitetaan
kuva myös tästä symppiksen näköisestä liian pienellä Warren moottorilla
varustetusta pakusta:
Ja tässähän niitä Kekkoslovakian pakuja olikin. Koska
suomalainen on kekseliäs niin otetaanpa vielä löylyt pakusaunassa joita
maassamme on vaikka hurumykke:
Hyviä löylyjä. Kevättä odotellessa.
45 kommenttia:
Yksi puuttuu, Itä-Saksan Barka
Tervehdys, Unknown. Joo, ei Barka vaan Barkas mutta puuttuu joo. Täytyypä lisätä.
Heh, kovin tutttuja laitteita noi Transitit. Teidän paikallisration Ransiitti näkyy olevan oikein benssiinikoneella. Se oranssi esimerkki ransiitti taasen näkyi olevan "possunokka" eli tiisselikoneinen.
Se "possunokka" pitennys tehtiin juurikin jotta isompi diesel mahtui paikalleen.
Ja Hiacellahan suomi kuljetti koko 80 ja vielä 90 luvunkin. Kuvassa oli toisen sukupolven Hiace. Se ensimmäinen oli mielestäni tyylikkäämpi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Hiace_(1967)
Heräsi taas vanhat asiat mieleen tästä kirjoituksesta. Itselläni on noista ollut tuo volkkarin tekemä, ihan soiva peli. Ja kun on "hätä" kääntyy postimerkkiä pienemmässä tilassa. Seuraava itselläni ollut oli sitten tuo entinen Datsun, siloin jo nimensä kokonaan uusinut eli Nissan Urvan. Pikkulikan kanssa majailtiin pari viikkoa mun viraapelityömaan nurkalla siinä.
Commerista sen verran, että muistini mukaan sitä sai myös sellaisena pikkupakuna, kokoluokataan pakuescorin kokoa. Sitä kai sai myös Hilman nimisenä, ainakin kotisaarellaan Englannissa.
Meillä kai myytiin tuota Morrista juurikin Morriksena, samaa värkkiä myös Austinina, seki kai enemmän siellä kotissarellaan briteissä. Jossain matkan varrella Morriksenkin rattiin sekaantunut, jollekin muuttokeikalle.
Huru-ukko
Toi harvemmin Nyhtänköljässä nähty laite, eli Chevy Van on omasta mielestäni mainio rakkine. Nimenomaan toi perinteisin korimalli. Nämä -97 jälkeiset muovilullat taasen, noh.
Sitä pahuksen kolmatta sukupolvea tehtiin 1970-1996. Siis samaa mallia 26 vuotta. Vuoden -96 autaossa ei juurikaan ollut ns. lapsentauteja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_van#Third_generation
Tervehdys KKi:lle ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.
KKi:
Viesti1: Kiitos moottoritietolisäyksestä. Kyseisen Hiace-mallin valitsin juttuun koska minulla on siitä henkilökohtaisia muistoja.
Viesti2: Liekö niin, että jenkit eivät mielellään muuta tekniikkaansa. Olen kuullut että jenkkien Kenworth-rekat ovat Sisuihin ja Scanioihin verrattuna varsin vanhanaikaisia. Liekö näin?
Huru-ukko: Kiitos jaetuista muistoista.
Mulla ei ole noista jenkkipakuista juuri mitään kokemusta, mutta mieleen on jäänyt juuri niiden yhteydessä kuulemani termi, jossa autosta puhutaan "neekerimallina".
Olen ollut siinä uskossa, että tämä määritelmä koskee varustelua. Eli ei siis sähkölaseja, tehostimia, ilmastointia tms.
Pitäneekö tulkinta paikkansa, mutta näin olen sen käsittänyt.
Eipä silti, ei se varustetaso noissa vanhoissakin pakuissa mikään häikäisevä ole ihan merkistä riippumatta.
Hajahavaintoja
Citroen H - hieno peli, yhdestä tämmöisestä meni ostoaikeeni pieleen. Oli niin laho, etten uskaltanut. Ex-työauto, olin jo koeajellut - töissä -pari kuukautta mutta tarkemmin ajateltuani en sitten ostanutkaan. Nyt pikkusen harmittaa. Ei se muutama neliö peltiä olis paljoa maksanut ja naapurin kölvillä olis ollut aikaa hitsailla.
Seuraava työautoni oli sitten hiace - se aito ja alkuperäinen. Ihme värkki, tuntui etupyörät kääntyvän 90° kulmaan. Ahtaahko ohjaamo.
Seuraava hiace olikin luksuskärry, kiihtyi kuin henkilöauto 120km/h vauhtiin. Eikä kulkenut sitten millään ilveellä yhtään lujempaa. Rattivaihde, mukava peli ajella, lämminkin ja ei kovin meluisa. Pari sepelisäkkiä tavaratilan takaosassa tai muuta roinaa sata kiloa - hyvin kulki talvellakin. Hyvät tilat kuskilla.
Possunokkatransitillakin tuli kurvailtua - järkky käyntikolina ja kuskin penkki kökötti orpona keskellä lattiaa. Oven ja penkin väliin olisi saanut seisomapaikan. Todella työkalumainen.
60-luvun alkupuolen transitin kyydissä on myös tullut kökötettyä - näytti ihan hippi-VW:lta. paljon muuta ei jäänyt mieleen kuin synkronoimattoman vaihteiston aiheuttama mielenkiintoinen sanailu. Joka reisulla oppi uusia sanoja.
Leyland Sherpa oli 70-luvun puolivälin suosikki, sitten ne vaan hävis. 90-luvulla en muista nähneeni yhtää sherpaa, enkä sen jälkeenkään. Niitä oli postillakin vaikka kuinka. Ja sitten - ei yhtään.
Volkswagen Transporterin hippimallilla on kans tullut kurvailtua, aika karu kokemus - mutta hieno. Transporterin seuraava malli on tuttu, mainio peli. Ainoa hieman hankala ominaisuus oli se ekologinen luomulämmitin. Joulukuussa kun laittoi päälle, huhtikuussa jo alkoi akkunat sulaa. Varsinainen salamaasturi. Kevyt keula ja paino vetävillä pyörillä. Kun antoi kaasua nousi keula komeasti - ja vastaavasti jarrulla keula putosi kuin sarjakuva autolla konsaan. tavaratili oli myös hankala takamoottorisessa autossa - peräovi on vain piikuluukku - eikä ala lattiasta. Lisämausteena sivuoven taipumus tipahdella omia aikojaan,kesken kaiken.
Commeria tuotiin hienolla nelisylinterisellä kaksitahtidieselillä moottoroituna. Kaksi työsylinteriä ja ja kaksi ahtosylinteriä. Vehoniemen museossa sopii semmoista ihmetellä.
UAZ, Barkas ja Morris J2:kin näkyi Tuppukylässä pyörimässä. Henkisesti köyhät meillä on aina keskellämme...
Mutta missä on JJ -eiku PV Volvo? Toki vanhempaa vuosikertaa mutta vahvasti kuvioissa mukana vielä 70-luvulla.
Pyssymies
Citroen H tuo mieleeni aina sen nähdessäni Tante Ju:n eli Junkers Ju-52.
Aaltopeltinen muotoilu sen tehnee.
-Tvälups-
Nämä "ihan jotain muuta" postaukset ovat niin lohdullisia kaiken tämän nykyisen paskan keskellä.
Itsellänikin nuorena jantterina monta "hippipakua", talven tullen Taunus alle, mutta kevään korvalla himo ilmajäähdytteiseen säksättäjään kävi ylivoimaiseksi, niillä tuli kierrettyä Suomi ristiin rastiin, yhden rääkkäsin loppuun Euroopan ja pohjoisafrikan reissulla, toi kumminkin kotiin vaikka runkopalkit murtuivat reissulla, päätyi sitten puutarhavajaksi ja moottori kaverin kuplaan. Taisin kyllä olla silloin jonkunsortin hippi itsekin. Viimeinen muisto volkkarista on jostain 2000 luvun alusta kun haltuun päätyi jonkun pohjanmaalaisen painijoukkueen bussi, piti alkaa rustaamaan soivaa peliä, mutta painijoiden hiki lienee syövyttänyt yksilön pelastamattomaan kuntoon, pistin kiertoon ja toivottavasti seuraavalla omistajalla on syvempi lompakko ja parempi ammattitaito jottei klassikko päädy paaliin. Nykyään kyseisistä laitteista saa maksaa itsensä kipeäksi.
Osaamme siitä laulun!
Apina ja Godzilla, Godzilla, Godzilla
ajelivat Dodgella ja tuli vastaan aasi:
"Autonne merkki on Dodge Ram, Dodge Ram, Dodge Ram;
eikö se suomeksi tarkoitakin 'Metkumuuri', eikös?"
Apina ja Godzilla, Godzilla, Godzilla ajelivat pohtien:
"On aasi aina aasi!"
Tervehdys Ekulle, Pyssymiehelle, Taisteluvälineupseerille ja Mito Islamille & kiitos kommenteistanne.
Ekku: Myös minulla on varsin vähäiset kokemukset jenkkipakuista. Neekerimallista muistan sen nykyisin kielletyn vitsin että miksi neekereitten autoissa on tuulilasinpyyhkijät sisäpuolella…
Pyssymies: Kiitos jaetuista muistoista. Mutta eikös se Volvo PV ollut ihan henkilöauto?
Tvälups: Tante Juhan on yksi tyylikkäimmistä lentokoneista koskaan.
Mito Islam: Minä teen näitä jotain ihan muuta-juttuja juuri siksi että nykypäivä on niin kertakaikkisen masentava. Mukavaa muistella menneitä. Niitä Taunuksiahan oli nuorilla jätkillä silloin aikanaan ihan hurumykke. Nyt niitä ei enää näe oikein missään.
Tervehdys myös Qroquius Kadille. Meni kommentit ristiin. Meni ideasi hieman ohi. Nokitanpa silti Kesämopolla:
https://www.youtube.com/watch?v=QfSTjFtYozQ
Mitä tulee yankkien pitkänokka-Kenworthien paremmuuteen Kaanioihin nähden, ei sitä tälläkään kertaa kysytty minulta, mutta silti voin kehottaa googlettamaan valmistajien Internet-sivuille
Ykälle: taisi edellinen kommentti lähteä omalla google-identiteetillä. Jos mahdollista niin voisit vaihtaa sen tähän tutumpaan nimimerkkiin. Kiitos.
Tervehdys Qroquius Kadille ja keski-ikäiselle pikkupojalle & kiitos kommenteistanne.
Qroquius Kad: En osaa sanoa tuohon sen enempää kuin mitä olen kuullut.
keski-ikäinen pikkupoika: Toimin tahtosi mukaan ja kommenttisihan oli:
”Merkkihän oli alunperin Datson ja kyseessä oli firma joka Nissan osti. Muuttivat sitten nimen Datsun:iksi koska japanissa "son" (損) tarkoittaa menetystä tai tappiota.”
Eli kiitos lisäselvityksestä.
Tuli mielen siitä pikkucommerista, se oli Commer Cop nimellä muistini mukaan.
Noista jenkkivehkeistä. Neekerimalleiksi sanotiin kuulemma niitä pikkulohkokuutoskoneella, kun ei kuulemma ollut varaa isolohkoon. Mene ja tiedä todenperäisyyttä.
Huru-ukko
Tervehdys, Huru-ukko ja kiitos lisäyksestä.
"
Neekerimalleiksi sanotiin kuulemma niitä pikkulohkokuutoskoneella, kun ei kuulemma ollut varaa isolohkoon
"
Tota noin joo.
Neekerimalli tarkoittaa halvinta perusversiota. Jenkkilässä tosiaan kuutoskoneinen ja veivi-ikkunauínen, ilman lämmitystä/ilmastointia.
Toi isolohko/pikkulohko asia taas on itsellenikin hiukan hakusessa. Vaikka jonkinlaisena asiantuntijana itseäni pidänkin.
Kenworth asiat taas. Jenkkilän rekat ovat maansa tuotteita. Pitkien matkojen maa, jossa tekniikan pitää olla sellaista jolle hillybilly joen puulaaki pärjää.
Toisaalta asuttavuuden pitää olla sellaista, että vuosi tiellä ei ole ongelma.
Tekniikaltaan "Kenworthit" ovat alkeellisia verrattuna Euroopan ja erityisesti pohjoismaiden laitoksiin.
Pentele. Duet eikä PV, oli PV:n farkku/pakumalli.
Pyssymies
Mikäs se olikaan ensimmäinen "Datsun" - malli, jota myytiin Nissanin nimellä?
Ei tosin ollut Suomen eikä monen muunkaan maan tuontiohjelmassa.
Mitä tulee yankkien pitkänokka-Kenworthien paremmuuteen Kaanioihin nähden, ei sitä tälläkään kertaa kysytty minulta, mutta silti voin kehottaa googlettamaan valmistajien Internet-sivuille
Missä Bedford Blitz, tuo Englannissa tehty ChevyVanin näköinen pau?
Amerikkalaisista kuutosmoottoreista sen verran että olivat aivan hyviä pelejä, ainakin 60-luvun autoissa. Joillakin piti vain olla se veekasi kun siinä on paljon sylintereitä ja kilpa-autoissakin niitä oli. Itsekin miekkonen tunsi olevansa voimakas ja varakas kun oli veekasi.
Ehkä tuntui että on korillinen munia sekä tissejä kuin emakolla.
Transporter saagaa
Istuma-asento on värkissä mielenkiintoinen, penkki on L-mallinen. Siis suorakulmainen. Ja ratti on ISO ja vaakatasossa. Ajoasento: makaa ratin päällä tai köytä ittes tiukasti selkänojaan turvavyöllä ja istua napota selkä suorana vyöhön nojaten. Jälkimmäinen käy vähemmän selän päälle. Repsikka löytää parhaan istuma-asennon nojaamalla jaloillaan kojetauluun.
Miksi ihmeessä ratti on moinen ruori, ohjaushan on kevyt ja kohtuu nopea. Kun on oppinut vastaohjauksen tuulelle, kulkee auto aika suoraan - sitä ennen tekee parin metrin kulkusuunnan muutoksia ihan omia aikojaan. Joskus repsikka ihmetteli, mitä kummaa nyin rattia varttikierroksen sinne tänne vaikka kärry kulkee ihan suoraan. Vastasin: just siks. Oli todella tuulen viemää, jos ei osannut vastaohjausta. Sen kyllä oppi aika nopeasti. Ja sen oppi tekemään enempiä ajattelematta, suoraan selkärangasta.
Moottorin jytinä oli muuten aika unettavaa musiikkia. Porin tukkukeikat mansesta oli ärsyttäviä. Menomatkalla muistin käydä Jämijärvellä kaffella mutta tulomatkalla se penteleen kuppila oli hukassa. Tie on suora ja ohjaus tulee selkärangasta ja motti jymisee unettavasti. Turvallista matkantekoa...
Pyssymies
@Qroquius Kad
"
Mitä tulee yankkien pitkänokka-Kenworthien paremmuuteen Kaanioihin nähden, ei sitä tälläkään kertaa kysytty minulta, mutta silti voin kehottaa googlettamaan valmistajien Internet-sivuille
"
No minäpä ihan uteliaisuuttani kysyn. Ihan mielipide kiinnostaa. ;)
Tervehdys KKi:lle, Pyssymiehelle, Ekulle, Qroquius Kadille, Taksimiehelle ja Tinahatulle & kiitos kommenteistanne ja lisäyksistänne.
Ekulle: Ensimmäisestä Datsun/Nissanista en osaa sanoa, mutta eikö noita lie ollut jo ennen sotia. Tieto otetaan mielenkiinnolla vastaan.
Taksimiehelle: Kiitos huomautuksesta. Blitz lisätty.
Tarkoitin siis ensimmäistä kertaa, kun Datsun käytti Nissan-nimeä automallin yhteydessä. Tapahtui aika paljon ennen kuin muuttivat koko merkin Nissaniksi. On muuten sangen epätyypillinen henkilöauto japanilaiseksi. Moottorikin viittaa ihan toiseen maahan ja sieltä sen suunnittelu on luultavasti matkittu.
Ekku laittoi niin pahan että piti alkaa tutkimaan. Wirallinen historiankirjoitus kertoo omaa tarinaansa, mutta ilmeisesti homma meni kuitenkin niin että nimi "Nissan" oli ensin epävirallinen pörssissä käytetty nimi ja vasta vuonna 1934 firman nimi muuttui "Nissan Motor":iksi.
Sitä ennen oli siis jo tehty Datsoneita vuosikausia ja ensimmäinen maininta Datsuniksi muuttumisesta on sekin jo vuodelta 1932. Datsonin Tyyppi 11 oli ensimmäinen auto jossa lukikin syylärissä Datsun.
Oli miten oli, komia on auto: https://i1.wp.com/hundred-cars.com/wp-content/uploads/2020/10/DATSUN_11-scaled.jpg
Ensimmäinen Nissan nimellä markkinoitu auto tuli sitten 1937 jolloin tehtiin muutama kymmenen sedania ja saman verran pakettiautoja.
Nissan Type 70 olikin sitten jo todella hieno: https://www.nissan-global.com/EN/HERITAGE/img/modelDetail/uploader/data/en/Web/1317098910089011290.jpg
Ja kiitokset Ykälle aikaisemman viestin korjaamisesta!
Niin ja sen verran vielä pitää jatkaa että nuo ensimmäiset Datsonithan oli aika pitkälti Austinin kopioita, yhden tarinan mukaan ainakin myöhemmin ihan maksetulla lisenssillä tehtyjä. Saattaa olla että ihan alussa sellaiset lisenssit ja muut taisivat unohtua.
Ensimmäiset Nissanit sitten oli taas jenkkiläisten Graham Paigen kopioita. Nämä ilmeisesti ihan lisenssin kanssa.
Tervehdys Ekkulle ja keski-ikäiselle pikkupojalle. Meinasin jo todeta Ekulle että älä pidä höpelöä jännityksessä vaan kerro ihmeessä, mutta k-i p ehti väliin. Ekku, pitääkö tämä paikkansa?
Kyllähän tuo näyttää paikkansa pitävän. Olin tutustunut asiaan vähän huonosti. Olin siinä uskossa, että Nissan President olisi ollut ensimmäinen "Nissan"-nimeä kantanut malli.
Ne on tarkoitettu Japanin kotimarkkinoille, eikä niitä ole paljon muualle viety kuin näyte-eräksi. Nyt niitä sitten myöhemmin on jälkituotu, kun ne ei enää paljon maksa. Itse tulin sellaisen hankkineeksi vuosi sitten, kun se vaikutti valmiilta museoautolta.
Minulla on 1989-mallinen eli viimeinen "vanhaa" korimallia. Venäläiset näistä tuntuu YouTube-videoiden perusteella pitävän. Johtuukohan siitä, että muistuttaa ulkonäöltään melko paljon Ziliä?
Tuo taksarin mainitsema Bedford Blizt oli sama värkki kuin GM:n saksalainen eli Opel Blizt. Näitä on palon muitakin. kenraali moottorin tekeleitä noilta ajoilta. Briteissä tekivät esim Vaukshal, sakut Opel. Eli melkein kaikki sen ajan ja myöhempienkin aikojen GM:n kamat, sama roju, eri nimi jos tehttin briteissä/saksassa.
Huru-ukko
Tervehdys Ekulle ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.
Ekku: Tuo Nissan President oli mulle ihan uusi tuttavuus niin että ei mennyt hukkaan tämäkään päivä. Ja sen ensimmäinen malli in kyllä ihan Zilin näköinen.
Huru-ukko: Joo, sitä on myös Opelin tekemänä.
Mun Pressa on 1989.Viimeinen vanhaa mallia. Ostaessa tuumin, että siinä saisi samassa paketissa 70-luvun alun jenkkiauton, jonka on japsit tehneet 80-luvun lopussa. Melkein win-win tilanne. Jenkkiautoilijat siitä kyllä hämääntyvät, kun periaatteessa rakenne on tuttu, mutta ei kuitenkaan.
Ei liity pakettiautoihin, mutta Euroopan GM:än muotoiluosasto oli kyllä hyvässä vedossa 60-luvulta 80-luvun taitteeseen. Monia kauniita korimalleja. Ruoste ne on vaan vienyt.
Tervehdys, Ekku. Lieköhän noita Presidenttejä tuotu kuinka paljon Suomeen? En muista koskaan törmänneeni ensimmäiseenkään. Tai voi olla, että olen törmännyt mutta ajatellut että joku jenkkihän tuo on.
Jummalaare: Lady of the House kiikutti esiille valokuvan, jossa on mansen verkatehdas, Renault Estafette, pari tuttua - jopa TV:stä, muusikkoa ja minä itte. Ei mitään mielikuvaa koko kuvasta. Mutta kyllä minä tein roudauksiakin 80-luvun alussa. Mutta mikä bändi oli kuvassa - ei mitään ideaa. Ja kenen renu kuvassa? Olenko todella semmoista ajanut - öö, voi olla.
Tuli tuosta kenraali Moottorista mieleen vanha, 7 päivän sodan aikuinen, vitsi. Kas, kun sota vietnamissa ei oiken kulkenut ja israel oli juuri sotinut pikku sodan ja vetänyt arabeja taas 6-0 pataan. Niin, kysäisivät eikö Moshe Dayania saatais johtaan usan joukkoja. No, israelilaiset on juutalaisia ja halusivat jotain vaihdossa. jenkit lupas kenraali Westmorelandin - ei iipot suostuneet. halusivat kolme kenraalia. General Motorsin, General Electricin ja General Dynamicsin.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Meillä kaikilla lienee historiassamme mielenkiintoisia valokuvia. Ja mitä iippoihin tulee niin iipot osaavat sotia. Ja miksei käydä sitä kauppaakin. Minkähänlainen tilanne niillä on sen maakaasulöydön kanssa?
Ilmeisesti 1 tai 2 kappaletta on tuotu maahantuojan toimesta. Yhden kaverin kanssa keskusteltiin viime kesänä. Oli ollut töissä maahantuojalla. Autoja käytettiin lähinnä kuulemma silloin, kun oli vieraita Japanista käymässä. Myytiin sitten myöhemmin pois ja ovat ilmeisesti saman tyypin hallussa molemmat nykyisin.
Jälkituonteja, kuten tämä minunkin lienee muutamia. Ratti näissä on väärällä puolella.
Bensalle on kovin perso. Pienin kulutus tähän mennessä 14 sadalle. Pätkä-ajossa 18. Ei kyllä ollut mikään yllätys, kun on konekin kovin jenkkimallinen, mutta on sentään onneksi ruiskukone.
Israelilaisten kanssa kannattaa kauppaa tehdä. Tänä aamuna tuli juuri uutisissa tieto, että ilmeisesti järjestävät "Palestiinassa" vaalit. Edellisistä kun on 15 vuotta aikaa kun silloin Hamas voitti.
Israelissa sentään vaalit järjestetään säännöllisesti ja tulosta kunnioitetaan. Se ei onnistu niiltä muilta valtioilta siinä ympäristössä.
Tervehdys Ekku ja kiitos lisäyksistä. Muistelen muuten että joissain suomalaisissa firmoissa on aikanaan ollut edustusautoina neuvosto-Tshaikkoja. Ja tuolle Hamasillehan on ehdottoman tärkeää että rauhaa ei missään vaiheessa tule. Loppuisivat avustukset ja leveä elämä.
Kuvan hipitön VW on Transporter T2. Muistan lukeneeni käteeni sattuneesta vuosituhannen vaihteen Mobilistista tms alan lehden numerosta jutun jossa kerrottiin Helsingistä eräästä varastosta taikka autotallista löytyneestä täysin alkuperäiskuntoisesta yksilöstä jossa mittarilukema luokkaa 15km. Oli tehtään muovitkin paikallaan vielä istuimissa.
Kyseessä oli todellakin autopuolen suurharvinaisuus, toinen vastaava lienee VW:n tehdasmuseossa, kerrottiin artikkelissa. Tarina meni niin että oli hankittu aikoinaan uusi paku, mutta sitten se vain oli jäänyt jostain syystä käyttöönottamatta ja "unohdettu".
Tervehdys, Ano. Aika huikea löytö. Noista mynttikuntoisista Transportereistahan käsittääkseni maksetaan aika kovia hintoja.
Useimmat comecon-maiden keksinnöt ilmestyivät jossakin välissä Suomeenkin, edes muutamalla mallikappalla edustettuna. Tsekkoslovakian sosialistisen tasavallan saavutuksia pakettiautojen saralla edusti Skoda 1203. Näitä ei kai varsinaisesti kovin montaa yksilöä aikoinaan Suomen kamaralle kulkeutunut, mutta muutama kuitenkin. Lähivuosina on pari kappaletta uitettu harrastajien toimesta.
Skodan jälkeen pienemmät pajat ovat näitä Slovakian puolella tehneet TAZ ja Ocelot-merkkisinä.
Jotenkin karun sympaattisen näköinen lerppanaamahan tämä on: https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_1203
-== Mansen Sälli ==-
Tervehdys, Mansen Sälli ja kiitos lisäyksestä. Ja joo, varsin symppiksen näköinenhän tuo Skodan paku on.
Lähetä kommentti