Siellä Dubain ilmastokokouksessa väsättiin sitten sopimus että maailma siirtyy kokonaan pois fossilisista polttoaineista. Sopimuksen sanamuoto on sinänsä sen verran ottiatuotaa että uskon hyvin monen valtion tuumivan venäläisittäin että sopimus on sopimus, käytäntö on käytäntö. Annetaan tolla nyt kumminkin löysää ilmastohysteerikoille eli eniten EU:n suuntaan. Ja sen jälkeen business as usual.
Ja se ei ole suomalaisille ollenkaan huono asia. Tuumin
meinaan keskenäni että entäs jos tuo sopimus pantaisiin täysillä voimaan?
Vuodesta 2050 puhuttiin. Sinne ei ole loppujen lopuksi kovinkaan pitkä aika. Meillä
pohjoisilla leveysasteilla sijaitsevilla valtioilla nousee esiin ajatus että
taas on päätetty että mitä, mutta ei ole ollenkaan mietitty että miten.
Ihan ajatellen liikennettä. Kuinka Suomen
henkilöautokanta siirrettäisiin kokonaan sähköiseksi? Ja ennen kaikkea kuinka
ne sähköautot saadaan toimimaan kovissa pakkasissa? Entäs raskas kalusto? Rekka-autot?
Työkoneet?
Lisäksi tuossa tapauksessa koko autokanta olisi täysin
riippuvainen sähköverkosta. Joka muuttuu sitä mukaa epävarmemmaksi mitä enemmän
halutaan siirtyä toiviopropellisähköön. Jos sähkönjakelu katkeaa, niin ei liiku
autotkaan. Sen sijaan polttomoottoriauto on voimala itsessään. Ja koska niitä
muita vaihtoehtoja ei olla vielä läheskään tarpeeksi kehitelty – kas kun
sähköauto on ollut se pakollinen pop – niin mielessä käy että täytyiskös meidän
ryhtyä taas opettelemaan häkäpönttöjen rakentamista? Ai niin, mutta niistäkin
tulee sitä hiilidioksidia.
Paljon kysymyksiä joihin ei ole vastauksia. On vain
vaatimus, että näin täytyy tehdä. Mutta näitä asioita kannattaa näillä
leveyksillä miettiä hyvinkin taajaan. Ja muistaa se, että Suomi ei ole
hiilineutraali. Suomi on jo hiilinegatiivinen.
Niin muuten, siellä kokouksessa tämä entinen
Yhdysvaltain varapresidentti Al Gore joka on ilmastohysterialla tienannut aika
monta taalaa heitti varsin mielenkiintoisen näkemyksen demokratiasta:
”Ihmiset, jotka eivät seuraa valtamediaa,
uhkaavat demokratiaa.”
Jaa mitähän ne oikeastaan uhkaavat? Eihän siinä
sinänsä. Suomen poliittisesta eliitistä valtaosa on ajatellut näin jo kauan
aikaa. Asiasta tarkemmin MC Tsuhnassa.
43 kommenttia:
Mites sitten tankkiloilla ajellaan jos löbö kielletään? Korvessa ei taida olla latauspisteitä.
kt
Jos öljystä luovutaan, millä Lähi-idän sheikit jatkossa kustantavat ökyelämänsä; loistoautot, yksityislentokoneet, huvipurret ja palatsit sekä vaimojen & tyttärien ostosmatkat Pariisin muotisalonkeihin ja jalokiviliikkeisiin? Tässä on taas joku koira haudattuna; arabeihin ei pidä luottaa yhtään sen enempää kuin venäläisiin.
Rouva Ano
Emme ole täysin sähköautojen varassa. Fossiilisten polttoaineiden lopettaminen ei vaikuta synteettisiin polttoaineisiin millään lailla. Eli bensa-ja dieselautoilu sekä kerosiinin käyttö lentokoneissa voi jatkua, kunhan nuo polttoaineet valmistetaan synteettisesti.
Tämä talvi on sitten ensimmäinen pakkaskoe omalle Toyota Priuksellemme. Se on plugarihybridi, mutta koska asumme kaupungissa, ajamme pääsääntöisesti sähköllä.
Fakta on, että Suomesta loppuu ennemmin fossiiliset polttoaineet kuin sähkö - varsinkin nyt OL3:n myötä. Kraana on kiinni Venäjän suuntaan, mutta uraani halkeaa. Polttomoottoreissa on kaupan päälle vielä niin surkean huono hyötysuhde (yli 2/3 polttoaineen sisältämästä energiasta menee harakoille) että mitä nopeammin siitä päästään eroon, sen parempi.
Tietenkin ottomoottoria voi hätätilassa ajaa pirtulla ja dieseliä vaikka kinkun paistorasvalla, mutta oikeastaan vain höyryveturissa on huonompi hyötysuhde.
Sähköautoista: uusin Auto Bild Suomi 16/2023 sivuilla 48-53 selvittää sähköautojen todellisia toimintamatkoja. Vertailussa BMW, Fiat Kia, Mersu ja Skoda -sähköautot. Selviää, että kesäkelillä(!) toimintamatkat ovat ajettaessa 100-130 km/h nopeudella todellisuudessa 28-32 % ilmoitettuja pienempiä. Tämä siis kesäkelillä, entä kun pakkasta on -25?
1. Mikä oli Goren alkuperäinen sanamuoto?
2. Häkäpönttöhän on uusiutuvaa energiaa.
3. Kertoo hyvin paljon tuon ilmastotouhun todellisesta luonteesta, että hyvin iso osa näistä hihhuleita ei hyväksy ydinvoimaa päästöttömäksi. He vieläpä myöntävät, ettei tuulella ja auringolla tuoteta riittävästi energiaa teollisuusyhteiskunnan ylläpitoon, joten tarjolla on aitoa sosialismia massakurjuuksineen.
No menivät joukolla Dubaihin, joista suurin osa meni ottamaan aurinkoa, ns hommien sivussa. Paikalle mentiin yksityiskoneilla jne. Pari viikkoa tuli syötyä mitä hienoimpia merenantimia, lennätettyä ties mitä herkkua, joissa luultavasti oli joku uhanalainenkin olento. On verkostoituminen, eli suoraan sanoen on naitu yms, minkä lomassa on keskusteltu shampanjan kera, kuka maksaa ja kenelle? Lopputulos oli, kaikki on vapaaehtoista, kunhan hinnasta sovitaan jne. Ja ne tyhmäthän maksavat sen täyden hinnan.
Jo aikanaan peruskoulussa ja tekussa opetettiin, että bensiini on öljynjalostuksen sivutuote.
Tislautornin lämpötiloissa on oleva eri tasoja, joille tiivistyvät ne hiilivedyt, joiden kaasuuntumislämpötila on korkeampi kuin tuon tason lämpötila.
Tornin pohjalta kuumista alueesta saadaan ulos pohjaöljy, josta voidaan tehdä bitumia ja sen avulla asfalttia. Väliotoista raskasöljy, kevytpolttoöljy(=diesel) ja viimeisenä raakabensiini.
Kylmimmästä huipusta tulevat ulos kaasumaiset aineet kuten etaani ja butaani.
heppa
Tuo paperi ei kuulemma ole valtioita sitova, joten se on pelkkä suositus eli ei yhtään mitään.
Paitsi Suomelle, joka hirttää itsensä siihen ja tuhoaa energiataloutensa.
Koska meidän itse valitsemamme päättäjät haluavat tehdä niin.
Ja mikseivät tekisi.
Kuka muka estää?
On uutisoitu, miten esim saksa/ koko eu ovat kuolaamassa suomen vetyä sekä mineraaleja. Näin olen ollut ymmärtäväni. Minusta nyt pitäisi olla ns ovela. Eli huijata kuten eteläeurooppa. Ikkunaremontti yms miljardeineen. Juuri tuli tieto, että USA sijoittaa melkoisen arsenaalin suomeen. Aletaan kiristämään sekä pitämään lopulta omaa puoltamme. Kun Brysselin eliitti alkaa vaatimaan jotain koskien metsiä/mineraaleja, vastataan, että sopii. Mutta ensin 30 vuoden ajalta henkisistä/fyysisistä kärsimyksistä miljardeja tilille. Ellei jopa pari biljoonaa. Sitten keskustellaan. Ai että ei käy? No montakos tykkiä/panssaria yms teillä siellä on? ( tässä viittaan julkistettuun tietoon, miten surkeassa kunnossa ovat kaikki muut paitsi suomi.) Niin pointtini on tässä, että olen varma siitä, että Suomen luonnon varat ryöstetään. Pienellä korvauksella.
Turbiinissa ja dieselissä on se ominaisuus, että mitä tasaisemmilla kierroksilla ne käyvät, sitä parempi niissä on hyötysuhde. Pienen höyryturbiinin voi rakentaa vaikka vanhasta turboahtimesta - kytketään se väärinpäin ja sen akseli pyörittämään sähkögeneraattoria, ja siihen sitten höyrykattila kehittämään höyryä. Parempi hyötysuhde kuin häkäpöntöllä.
Dieselaggregaateilla, joissa on lämmön talteenotto, päästään jopa 80% hyötysuhteeseen (se loppuosa entalpiasta, jota ei saada hyödynnettyä sähköntuottoon, saadaan talteen lämpöenergialla). On fiksumpaa ladata sähköautoa tällaisella dieselaggregaatilla ja lämmittää talteenotetulla lämpöenergialla kotia, kuin ajaa dieselautolla, jossa 2/3 polttoaineen energiasisällöstä menee harakoille.
Anonyymi: Moottoribensiini on öljynjalostuksen päätuote, ei sivutuote. 43% raakaöljystä jalostetaan moottoribensiiniksi, 23% dieseliksi ja polttoöljyiksi ja 9% lentopetroliksi. Vain noin 6% otetaan talteen muihin tarkoituksiin (kuten muovin valmistus) kuin polttoaineiksi.
Kyse fossiilisten käytön lopettamisessa ei ole vain jostain pikkuasiasta kuin liikenne, vaan siinä pitää etsiä melkoisen monelle raaka-aineelle korvaaja ja aivan massiivisessa mittakaavassa. Katsokaapa huviksenne ympärillennen siinä huoneessa ja miettikää missä niistä teidän tavaroistanne EI OLE HIILIVETYJÄ. Siis ei ole, se on nimittäin helvetin paljon helpompaa kun alkaa luettelemaan niitä missä on. Saatte olle tyytyväisiä jos loydätte yhden tai kaksi. Ja kaikki ne hiilivedyt tulevat käytännössä fossiilisesta alkuperästä. Kaikki. Edes se teidän puujakkaranne ei ole ilman niitä hiilivetyjä ellei se ole tehty sata vuotta sitten ja ole maalaamaton ja lakkaamaton. Että silleen. Ei meinaan onnistu fossiilisista luopuminen tuossa aikataulussa, eikä oikein missään laskettavissa olevassa ajassa. Täysin typerä ajatus.
Niin. Omasta puolestani katsoin kummisetä 1&2. Vaikka oli fiktiivinen, niin olen varma, että tehtiin tarjouksia, mistä ei kieltäydytty. Vapaaehtoisuus. Sehän koskee luultavasti niitä, joilla ei ole ole suurta metsää jne. Ja ne joilla on ne metsät, mineraalit sekä jättimäiset vesivarannot, maksavat kaiken.
Tervehdys kt:lle, Rouva Anolle, Ano1:lle, Antifilatelistille, Historixille, Trilisserille, Ano2:lle, hepalle, Qroquius Kadille, Ano3:lle, Thorvald Eskilinpojalle ja Ano4:lle & kiitos kommenteistanne ja lisäyksistänne.
Luulenpa että ne Lähi-idän sheikit eivät taatusti aio lopettaa öljyntuotantoa. Eihän siellä ilman öljyä ole juuri mitään.
Kysymys: Kuinka kustannustehokasta on niiden synteettisten polttoaineiden valmistaminen? Minä kun en tiedä.
Sähköllä voi pärjätä kaupungissa mutta syrjemmällä menee sormi suuhun. Minä pitäydyn bensakoneessa.
Trilisser: Goren sanamuoto oli käsittääkseni “People Having Access To Non-Mainstream Information "Threatens Democracy"”
Ainakin edellisen hallituksen aikana Suomi olisi niellyt tuon kaiken ja pyytänyt santsia. Toivotaan, että tällä hallituksella olisi edes hitunen järkeä.
Niin. Ei unohdeta Sannaa, sekä urpilaista, jotka ovat hameet viuhuen sopineet ties mitä. Varsinkin urpilainen. Molemmat ovat olleet täysin avoimia, kun tulee kyseeseen lähi-itä.
Tervehdys Anolle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.
Ano: Täysin totta.
Qroquius Kad: Totta tuokin. Suomella olisi turpeessa valtava energiavaranto. Mutta vihervasemmiston ansiosta se on tyhjän panttina.
hei
siis Suomen pintalasta soiden osuus on 13 prosenttia. Opponoikaa jos olen saanut väärää tietoa. Kahden (2) prosentin osuudella soiden käyttöönotosta olisimme lähes omavaraisia.
asiasta sivuun, mutta on aivan pakko kysyä, että miten voi olla mahdollista että näissä julkaistuissa gallupeissa parhaan ehdokkaan kannatus mataa 10 prossassa?
Onhan puolueensakin kannatus lähes tuplat. Kusetusta?
Sepiä vituttaa
Tässä männäviikolla tuli puhetta muutamalla vastaanotolla, että mie tein kuten vanahat äijät tekee. Vaihdoin vanhan rakkaan parikytvuotta nuorempaan, tarkensin samalla, että päivitin auton tälle vuosikymmenelle. Siinä sitten juteltiin ja tämä hoivahenkilö kysymään, että otitko ihan sähköauton. Mitäpä minä siihen osasin muuta kuin, että kuule ne ajat n inulla olleet vuosikymmeniä sitten, joskus lapsuudessa kun patteriautoilla leikittiin.
Nokivasra se mulle olla pitää, näin on ollut jo viimeiset parikymmentä vuotta. ja on loppuun asti. Minun ja auton.
Hieman mukaillen sitä vanhaa mainosta: Kahta en vaihda, nokivasraa ja...öööö mikäs se toinen olikaan:)
Huru-ukko
Pelkkää uus-uskontoa jolla ei ole mitään tekemistä raakojen todellisuudessa olevien faktojen kanssa.
Alkaen sairaasta hiilidioksiidin määrittelemisestä kuviteltujen ilmastomuutosten aiheuttajaksi, aivan kuin ilmasto olisi ollut koskaan ennen muuttumaton.(tieteellisesti hiilidioksiidi on yksi elämälle välttämätön ainesosa luonnossa)
Tälle perustalle on tuonkin ilmastohysteriakokouksen korttitaloa rakennettu.
Se tulee hajoamaan vähäisestäkin kosketuksesta faktuaaliseen todellisuuteen käytännössä.
Noiden fanaattisten ilmastouskonnon hörhöilijöiden päässä korttitalo sensijaan pysyy viimeiseen asti.
Se ei olisi niin vaarallista kun tuo kultti koostuisi jostakin perähikiän peräkammaripoikien ja tyttöjen omakeskisestä sisäänlämpiävästä haihattelusta.
Vaara piilee siinä, että nuo ed hörhöilijät on vallan puikoissa ed mainitun uskonnollisuuden kiihkon vallassa johtamassa hurmosliikkeensä pauloihin yhä suurempaa "seuraa johtajaa (fyrer)" idioottilaumaa joka on ulkoistanut oman ajattelunsa heidän vastuulleen .
Tästä tulee seuraamaan mitä hirvittävimmät katastrofit nälänhätineen yms jos järki ei tätä hulluutta pysäytä !
Tervehdys Sepille, Huru-ukolle ja E.H:lle & kiitos kommenteistanne.
Sepi: Taitaa olla jopa enemmän. Tuota galluphommaa ihmettelen itsekin.
Huru-ukko: Samoja ajatuksia minullakin. Ja minä mukailen vanhaa Pahkasikaa eli ”Kahta en vaihda. Sukkia”.
E.H: Totta puhut. On selvää että joku tällä tienaa ja ilmastokyykytyshän on myös mainio vallan välikappale.
Tämä on tässä yhteydessä harvemmin käsitelty kysymys. Mutta käytetäänhän kivihiiltä ja öljyä muuhunkin kuin polttoaineeksi. Saako niitä näihin muihin tarkoituksiin edelleen käyttää vuoden 2050 jälkeenkin? Onko asiaan otettu kantaa Dubain sopimuksessa? Ellei saa, niistä ainakin joissakin ne ovat ehkä vielä vaikeammin millään muulla korvattavissa.
Öljyähän käytetään runsaasti myös muovien, ja kemian teollisuudessa pienempinä määrinä monien muidenkin tuotteiden valmistukseen. Lisäksi sitä käytetään voiteluöljynä. Saako käytöstä poistetut, jätteisiin heitetyt muoviesineet vielä sen jälkeen polttaa? Vai onko pienempi paha, jos ne lopulta päätyvätkin Tyynenmeren paljon puhuttuun jätepyörteeseen?
Ja kun kivihiiltä kuivatislataan niin, että siitä saadaan koksia, sivutuotteena syntyy kivihiilitervaa, jota tosin aikoinaan pidettiin täysin arvottomana jätteenä, mutta nykyisin siitä valmistetaan vaikka mitä, muun muassa väriaineita, lääkkeitä, liuottimia, vieläpä kattohuopia ja tienpäällysteitä.
Ja paljon kivihiiltä käytetään myös teräksen ja valuraudan valmistukseen. Siinähän se ei toimi ainoastaan polttoaineena, jolla malmi kuumennetaan sulamispisteeseen, vaan myös pelkistimenä, jonka avulla rautaoksidi pelkistetään raudaksi (jolloin tosin samalla syntyy hiilidioksidia: esimerkiksi 2 Fe2O3 + 3 C => 2 Fe + 3 CO2), ja vieläpä raaka-aineenakin, sillä sisältäähän valmis teräskin jonkin verran hiiltä, valurauta vielä enemmänkin. Joskus aikoinaanhan tähän tarkoitukseen käytettiin puuhiiltä, mutta silloin teräksen tuotanto olikin vain murto-osa nykyisestä määrästä.
Tervehdys, Ano ja kiitos hyvästä lisäyksestä. Minä olen siinä käsityksessä että sopimuksessa tarkoitetaan vain polttoaineita.
siis ~4-5 lehmän nahka koska tuon bildin mukaanhan n.6,5 kuutimetriä tulee yhdestä lehmästä tavaraa.. näkyy se lasku täälläkin.
"Minä olen siinä käsityksessä että sopimuksessa tarkoitetaan vain polttoaineita."
Jos polttoainekäyttö loppuu, ei tule noita sivuvirtojakaan joten ei ole olemassakaan näitä muita kemianteollisuuden raaka-aineita. Sitä minäkin yritin tuossa aiemmin sanoa. Eikä niille aineille tarvittavassa mittakaavassa ole mitään korvaavia lähteitä olemassakaan. Tulee moni asia muuttumaan kun emme pysty enää tekemään 80% tavaroista joita teemme nyt.
Hassua miten Al Gore jota varapresidenttinä ollessaan lehdistö Suomessakin piti täytenä idioottina, on nyt Jumalasta seuraava..ylöspäin kun julistaa sitä oikeaa totuutta.
Nyt on pakko kommentoida tätä, kun sattuu liippaamaan aika läheltä omaa alaa:
"Anonyymi Antifilatelisti sanoi...
Polttomoottoreissa on kaupan päälle vielä niin surkean huono hyötysuhde (yli 2/3 polttoaineen sisältämästä energiasta menee harakoille) että mitä nopeammin siitä päästään eroon, sen parempi.
Tietenkin ottomoottoria voi hätätilassa ajaa pirtulla ja dieseliä vaikka kinkun paistorasvalla, mutta oikeastaan vain höyryveturissa on huonompi hyötysuhde."
Vaan kun Suomessa ensinnäkään iso osa hukkaenergiasta ei mene harakoille, vaan kuskin ja muiden matkustajien lämmitykseen. Sähköautoissa tämä energia otetaan siitä samasta ajoakusta, mikä lyhentää toimintasädettä, ja siksi onkin huvittavaa katsella Tesla kuljettajia parrat jäässä pakkasella. Sama asia siis kuin järjetön hehkulamppujen kielto tänne Pohjolaan.
Toinen isompi asia on kun puhutaan sähköauton mukamas yli 90% hyötysuhteista. Siinä on aika tarkoituksellisesti jätetty pois mm. pakkasella tapahtuva varaustason lasku, mikä heikentää sitä +20 C laskettua hyötysuhdetta melkoisesti.
"E.H: Totta puhut. On selvää että joku tällä tienaa ja ilmastokyykytyshän on myös mainio vallan välikappale."
Sillähän tienaa kaikki muut paitsi arabit, ja sehän se lienee tarkoitus. Ajatus hyvä, toteutus paska. Kun arabeilta ei saatu rikkauksia vietyä kuten intiaaneilta, niin piti keksiä jotain millä rikkaus muutetaan arvottomaksi ja tilalle tulee muita rikkauksia.
Raakaöljyn loppumista maailmasta julistettiin täytenä totena 70-luvun alussa, eli aikaan jolloin päämediasta saatoit lukea myös siitä että maapallon kylmenemisen seurauksena uusi jääkausi on aivan pian alkamassa ja suunniteltiin avaruuteen lähetettävän peilejä lämmittämään ilmakehää. Niin ne totuudet sitten heittivät häränpyllyä, ja nyt täällä ihan pian joko paistutaan tai tukehdutaan. Maailmanloppu on tulossa (monennenko kerran?)
Tässä maailmantilanteessa mietiskelen millä meinataan jatkossa käydä sotaa jos fossiiliset polttoaineet jää pois?
Millä höyryllä liikkuvat panssarivaunut, lentokoneet, sotalaivat ja muu tauhka?
Ei taida ihan heti olla muuta vaihtoehtoa kuin diesel tai bensiini.
Vaikka voissa paistaa!
Jos he olisivat rehellisiä niin he kertoisivat että nuo suunnitelmat merkitsevät käytännössä paluuta 1800-luvulle. Harmi että he eivät ole rehellisiä.
Ilmastokokouksen suositukset ovat pelkkää tuubaa. Kaikki tietävät ettei varsinkin liikenteessä ja sodankäynnissä ole vaihtoehtoa fossiilisille polttoaineille.
Sähkön ja lämmöntuotantoon on aidosti vaihtoehtoja, kärjessä ydinvoima.
OT: Suomen ja USA:n DCA sopimus on allekirjoituksia vaille valmis. Jenkit tuonee Suomeen muutaman vahvennetun taisteluosaston tai divisioonan kaluston huoltohenkilöstöineen. Eli sotilaita ei muutamaa kymmentä enempää.
Sotilaiden tuonti on tarvittaessa nopeaa,kaluston tuonti kestäisi.
Putleristeilla meni heti hätäpaska housuun ja netissä on käynnissä karmea ulina.
Putler Suomen valtiaana visio karkasi yhä kauemmaksi horisonttiin.
Tervehdys kaikille kommentoijille ja kiitos kommenteistanne ja lisäyksistänne. Ilmoituksena: olen tänään koneella varsin huonosti. Pyrin julkaisemaan mahdolliset kommentit kuitenkin.
"asiasta sivuun, mutta on aivan pakko kysyä, että miten voi olla mahdollista että näissä julkaistuissa gallupeissa parhaan ehdokkaan kannatus mataa 10 prossassa?
Onhan puolueensakin kannatus lähes tuplat. Kusetusta?" Kyseisen puolueen nimi on Suomen Messiaspuolue, joka vapahtaisi koko Suomen viherglobohomokommunisteilta, jos tyhmä Suomen kansa älyäisi ottaa pelastuksen vastaan. Sen sijaan Suomen Järjestelmäpuolue ja Valtamediapuolue on naulannut Messiaamme ristille. Seuraavaksi alapuolella ovat Suomen kuukausittaiset maahanmuuttajamäärät tämän vuoden puolelta Tilastokeskuksen sivuilta. Siinä näkyy myös Messiaspuolueemme hallituksessaolon järisyttävä maahanmuuttoa hillitsevä vaikutus:
Tammikuu - 4223
Helmikuu - 3547
Maaliskuu - 5993
Huhtikuu - 5220
Toukokuu - 5370
Kesäkuu - 5517
Heinäkuu - 5883
Elokuu - 10 161
Syyskuu - 8165
Lokakuu - 5686
Mutta ei hätiä mitiä! Sillä Messiaspuolue ei ole pelkästään Suomen vapahtavia sankareita vaan myös vastuun hetkellä syyntakeettomia kuin pikkuvaavit. Jos tyhmä kansa äänestää niitä seuraavat 20-40 vuotta niin kuin tähänkin asti, niin muutos tulee. Ihan varppina tulee!
Nythän käydään kilpajuoksua mm pohjoisnavan tuntumassa tavoitteena ottaa haltuun siellä olevat öljy-ja maakaasuesintymät.
Tosiasia on se, että kenellä on pokkaa pidättäytyä fossiilisten vastaisesta hysteriasta ovat tulevaisuudessa vahvoilla. Millaisilla mailla sitä pokkaa mahtaa löytyä?
Olen huomannut näistä ilmastotouhuista ylipäätänsä sen, että Aasiassa ja Etelä-Amerikassa ei oikein jakseta "hehkuttaa" näitä ilmastoasioita... ilmastohuolet tuntuvat keskittyvän Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan, eli valtaosa planeetan väestöstä ei juuri jaksa vouhottaa...
Ei kerinnyt muste kuivua ilamstosopimuksessa kun kokuksen puheenjohtaja ilmoitti johtamansa yhtiön investoivan muutamia miljardeja öljyn ja kaasun tuotantoon. Samaa sanoi saudien ölyministerikin, että okainen maa voi tykönään miettiä sitä fossiileista irtautumista omien tavoitteidensa mukaan.
Teksi mieli ilkkua ilmastointihörhöille, että lällälläää siitäs saitte. Vaan mitäpä se hyvejäisi, ei ne ymmärrä kuitenkaan koko vouhkasunsa turhanpäiväisyyttä.
Huru-ukko
No kuka elää 2050 niin se näkee onko tuo toteutunut. Itsellä tuo on siinä rajoilla, ehkä kun yritän elää suht terveellisesti.
Voihan tuo vaikka onnistuakin, ainakin autoteollisuus noin yleisesti valmistaa sähköautoja yhä enemmän ja pelkkiä polttomoottorilla kulkevia ei taida yksikään isompi valmistaja tehdä enään edes 2024.
En omista sähköautoa ja voi olla etten koskaan edes tule omistamaan sellaista. Minulla ei kuitenkaan ole erikoisempaa inhoa tai rakkautta niitä kohtaan, minulle on se ja sama millä se auto kulkee. Se täytyy kuitenkin sanoa, että suurimmalle osalle esim sähköautojen nykyiset kantamat riittävät ja teholatausasemien yleistyessä vielä useammalle, harvan kun tarvitsee ajaa 750 km kahden tonnin traileri perässä pysähtymättä joka päivä. Aika monelle riittää vaikka 300km kantama pysähtymättä. Ja maailmalla minne ne autot joka tapauksessa valmistetaan se keskimääräinen ”ajosuorite” on alle 100 km päivässä. Suomen erityistarpeisiin ei tulla ikinä valmistamaan yhtään massatuotanto välinettä millään alalla.
Ja jos asiat etenevät nykyistä vauhtia, niin 2050 ne sähkö tai muut autot ovat ihan jotain muuta kuin nyt. Tai sitten voi olla ettemme tarvitse minkäänlaisia autoja…tulevaisuudesta kun ei ikinä tiedä.
Tervehdys Ano1:lle, Joppos123:lle, Ano2:lle, Huru-ukolle ja klovalle & kiitos kommenteistanne.
Ano1: On monesti todettu että kun hallitus joutuu toimimaan edellisten eduskuntien lainsäädännöllä niin asiat eivät tapahdu hetkessä.
Joppos123: Tällaisia olen tuuminut minäkin.
Ano2: Olet oikeassa.
Huru-ukko: Ja tätä saattoi odottaa.
klova: Totesit, että Suomen erityistarpeisiin ei tulla ikinä valmistamaan yhtään massatuotantovälinettä millään alalla. Ja sehän pitää paikkansa mikä on Suomen kohdalla varsin pelottavaa.
Päivällä oli vielä pikkupakkasta, nyt on plussan puolella.
Onneksi ei tarvitse mennä ulos enää tänään eikä huomenna.
Maanantaina on murhaliukkauskeli.
Tulisi nyt se ilmastonmuutos oikeasti, niin päästäisiin näistä!
En piru vieköön vähääkään kaipaa tällaisia kelejä varsinkaan, kun Radanvarsikaupungin kevyen liikenteen väylien talvikunnossapito muodostuu lumisateen jälkeen sileäksi sliippaamisesta (perskarhentimet ovat olleet tietääkseni muuallakin itsestään Isästä Perkeleestä jo vuosikaudet) odottamaan plussakelejä, siinä kaikki.
Saisipa tallata kesät talvet lumetonta ja jäätöntä kuivaa maata ja asfalttia, jossa ei tarvitse joka askeleella varoa pitääkö kenkä vai joko taas mennään vauhdilla kohti Maan keskipistettä.
Tervehdys, Qroquius Kad. Onhan täälläkin noiduttu kylmiä ja lumisia talvia. Sinänsä se lumi ja pakkanen taitaa olla Suomen luonnolle välttämätön. Se kova lämpiäminen tietäisi ymmärtääkseni ikäviä kasvitauteja.
Ei se kylmyys eikä kuiva pakkaslumi mitään, mutta se jatkuvan nollan molemmin puolin sahaamisen tuottama liukkaus, joka tekee liikkumisen jalankulkijalle keljuksi yhdistyneenä huonoon talvikunnossapitoon.
Ilmastonmuutos helpottaisi liikkumista kovasti myös merenkulussa, kun Koillisväylä ja Luoteisväylä sulaisivat auki ja pysyisivät auki.
Ei lämmintä tarvitsisi varsinaisesti koskaan olla, kesällä minulle riittäisi oikein hyvin alle 20 asteen kelit ja kun talvi pysyisi vaan yhden pinnan verran plussalla, olisin tyytyväinen.
Toki aivan yhtä tyytyväinen olisin myös, kun marraskuussa tulisi oikea talvi pakkasineen ja hanget korkeat nietokset, ja saisi kävellä kuivassa pakkaslumessa joka sitten maaliskuun lopussa sulaisi pois viikossa.
Tervehdys, Qroquius Kad. Joo, se sahaaminen on kyllä inhottavaa. Yleensähän sitä on vasta kevättalvella. Ja hellekelejä en minäkään kaipaa. Niissä hyytyy mopo ihan tyystin.
Vaikka helvetti jäätyisi ilmastoalarmistien on puhuttava ilmaston lämpenemisestä koska hei, ne tienaavat tällä.
Lähetä kommentti