Aikaisemman postaukseni kommenttiosiossa useampikin kommentoija nosti esille Koneen säätiön jakamat apurahat. Jaettuja apurahoja on sinänsä vuosittain kymmeniä miljoonia joten epäilemättä osa avustuksista menee johonkin järkevään. Mutta osa herättää köyhän kansan karttuisassa järjenjuoksussa kysymyksiä ja ihmetystä. Katsotaanpa hieman näitä taide- ja tiedehankkeita:
Se viime
aikojen kuuluisin apurahahan meni mediataiteilija (mitä ihmettä se loppujen
lopuksi tarkoittaakaan) Aku Meriläisen Nakurampa-projektille. Summa 76.000
euroa jonka lopputuloksena oli miehen itsestään kuvaama runkkuvideo jossa
perseeseen työnnettiin erilaisia objekteja unohtaen viisauden ”exit only”. Tätä
sitten esiteltiin Aalto-yliopistossa joka mainostaa itseään laatuyliopistona.
7.400
euroa ympättiin muuan Anniina Peltovaolle ja tuloksena saadaan kylpyammeessa
esitettävää ihmispyramidia.
47 300
euroa rojahti taiteen maisteri Sini Hentun taiteelliseen työskentelyyn. Joka on
tarkemmin sanottuna Henttu kartoittaa vieraantumisen kokemusta
monimateriaalisessa ajassa. Tämän kerrotaan tapahtuvan monimateriaalisesti,
muun muassa pullataikinaa koskettelemalla, videokuvaamalla ihoja ja
chattaamalla asiakaspalvelubottien kanssa.
Pullataikinaa?
Sinänsä näissä tekeleissä suurimmat saavutukset ovat noiden määritelmien
kehittely. Miettikääs, ”vieraantumisen kokemus monimateriaalisessa ajassa”. Ei
tarkoita mitään mutta kuulostaa kovasti hienolta.
No sitten
pulitettiin 5 000 euroa taiteen maisteri Maippi Ketolan residenssipaikkaan
Saaren kartanossa. Hän aikoo 60 päivän residenssin aikana kasvattaa partaa
ja dokumentoida prosessia. Toteaapa hän vielä että kertoo
pyrkimyksekseen naisten parrakkuuteen liittyvän tabun murskaamisen.
En
kylläkään tiennyt että naisten parrakkuuteen liittyy joitain tabuja. Lähinnä
sen, että naisille ei juuri parta kasva. Sinänsä tämä on kyllä ihan uutta. Kas
kun nännienvapautus ja kuukautisverellä maalatut pääsiäismunatkin on jo
keksitty.
Sitten
laitetaan suora lainaus: 32 400 euroa kuvataiteilija Ida Palojärven
taiteelliseen työskentelyyn havainnoinnin haurauden parissa. Suunnitteilla
kerrotaan olevan muun muassa teos, joka voitaisiin asettaa Kaisaniemen
kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneeseen. Teos koostuisi käytävälle mustasta
hiekasta tehdystä tarkkarajaisesta kuviosta, joka sotkeentuisi ihmisten
jaloissa savukoneella tehdyn savun suojissa.
Tässäkin
pitää onnitella uudesta termistä. ”Havainnoinnin haurautta” ei löydy
googlaamalla.
Sitten
tunnustan kateellisuuteni. ”7 500 euroa taiteen maisteri Stefan Klampferin
residenssipaikkaan Saaren kartanossa. Hän kertoo tutkailleensa puun
taiteellista ja akustista potentiaalia. Tämä tapahtui kävellen kartanon
ympäristössä.”
Minä itse
olen kävellyt hyvin paljon hyvin monenlaisissa metsä- ja tunturiympäristöissä
mutta en ole koskaan älynnyt vaatia, että minulle maksettaisiin siitä. Tyhmä
minä. Mutta röyhkeät pärjää aina.
Ja
laitetaan sitten vielä jotain mikä on kovasti sukua Suomen Akatemian
rahoittamalle kakkatutkimukselle. Eli: ”83 000 euroa kuvataiteen maisteri
Jade Kallion Enter the Void -nimiseen teoskokonaisuuteen. Kallio tarkastelee
julkisia käymälöitä tavoitteenaan ”tarkastella kehoon ja tiloihin liittyviä
merkityksiä ja niiden suhdetta erityisesti vallankäyttöön, kontrolliin,
epäpuhtauden-puhtaisiin käsitteisiin, sosiaaliseen osallisuuteen ja
poliittisuuteen”.
Tähän voi
tietysti sanoa, että no joo, nämähän ovat Koneen säätiön rahoja ja kyseinen
säätiö on irrallaan Kone Oyj:stä. Jokainen taaplaa tyylillään. Mutta voi silti
sanoa että epäilemättä noissa avustuksissa löytyy tahatonta huumoria. Sen
sijaan se ei yhtään hymyilytä, että kyseinen Koneen säätiö törsäsi 200.000
euroa leikkipartisaaniryhmä Elokapinalle.
No,
taidanpa hakea ensi vuodelle 50.000 euron apurahaa jolla tekisin videoprojektin
varpaankynsien kasvun seurannasta. Ajattelin sen nimeksi ”eksistentiaalinen
vaakatason kymmenjärjestelmä tilassa ja ajassa”.
17 kommenttia:
Melkeinpä sanaton tällaisen taiteellisen nerokkuuden edessä. Ideologista taidetta, jonka ei tarvitse myydä kuin ansaitsemansa apurahan verran. Neuvostoliiton sosialistinen realismi onnistui olemaan tunnistettavammin propagandaa, nämä uuden intersektionaalisen ajan taiteilijat eivät saa viestiään läpi siivottomuuden alta. Yritys on kuitenkin kova, taiteilijuus pyrkii kertomaan jotain, minkä avulla tieteen ja taiteen asiantuntijat pitäisivät sitä apurahan arvoisena. Haen apurahaa projektille, kuinka taide mykistää kokijansa ja auttaa häntä vieraantumaan klassisesta kulttuurista ja siirtymään kohti moninaisuutta.
Kun tämä universtaan irstailujuttu tuli ilmi niin joku tutki, että mitä ja mihin kaikkeen tämä kesäkurpitsaperse on rahaa saanut. Summa oli muutaman viime vuoden aikana n. kolmesataatuhatta euroa. Ja kaikki näihin pervoiluvideoiden tekoon.
Koneen säätiön rahat ovat tietysti eri kuin Koneen hissit. Kumpienkin rahojen alkulähde on kuitenkin sama eli se Kone Oyj. Eli viimekädessä se tavan tallaaja joka maksaa koneen hissit, lastinkäsittelylaitteet ja mitä kaikkea ne tekevätkään.
Eli sinä ja minä maksamme vaikka emme moista "taidetta" kannata.
Huru-ukko
Onhan siellä tärkeäkin aihe näin bensa-autolla ajavalle käppä- ja persvakomiehelle.
Eräässä avustuskohteessa saadaan uutta tietoa siitä, millaisia kokemuksia iäkkäillä miehillä on ajokortin menettämisestä ja autolla ajamisen lopettamisesta. Tavoitteena on löytää uusia keinoja, joilla miehiä voidaan tukea tässä elämänmuutoksessa.
heppa
On pakko miettiä, että onko nykytaide yksi rahanpesun muoto?
Kyll´ sitä rahaa näköjään o`! Ko pitäis kommentoida siivosti, niin lie parasta, että son täsä !
Nyt voisi korvata hiilivoimalat vetämällä piuhat Pekka Herlinin hautaan. Sen verran vinhasti äijä pyörii haudassaan jälkipolvien polttaessa säätiön rahoja tynnyreissä.
Valtsu
Pekka Herlinin perinnöillähän tuota harrastellaan ja harrastelijoina Hanna Nurminen, Ilona Herlin ja Minna Nurminen sekä muutama avustaja. Koneen kannalta varmasti parempi, että käyttävät aikansa ja äänivaltansa noihin harrastuksiin kuin Koneen johtamiseen.
Vasemmistolla olisi tässä kaikkien aikojen tilaisuus nostaa hälyä siitä, kuinka rikkaat kapitalistit haaskaavat keräämiään rahoja ja omaisuuksia kaiken maailman höppään, tyhmyyksiin ja vieläpä yhteiskuntaa vahingottaviin asioihinkin. Epäilen kyllä vahvasti, että ainakaan ne vasemmistofeministit eivät moista tule tekemään.
"No, taidanpa hakea ensi vuodelle 50.000 euron apurahaa jolla tekisin videoprojektin varpaankynsien kasvun seurannasta. Ajattelin sen nimeksi ”eksistentiaalinen vaakatason kymmenjärjestelmä tilassa ja ajassa”. Tuossa et onnistu, mutta jos sinulla on tytär tai joku sukulaistyttö, jonka nimissä voit sorvata kunnollisen verbaaliakrobatiaa edustavan hakemuksen ja vieläpä onnistut kirjoittamaan sen niin tosissaan, että siitä ei paista läpi, että kieli poskessahan se on rustattu, niin voisipa vaikka tärpätä.
Tervehdys Bogreolille, Huru-ukolle, hepalle, Antifilatelistille, Terhomatti Hämeenkorvelle, Valtsulle ja Strix Senexille & kiitos kommenteistanne. Niiden lisäksi itse totean että elämme aikaa jossa täydellinen huuhaa pitäisi ottaa vakavasti. Se hepan mainitsema avustuskohde kuuluu niihin täysin tolkullisiin.
Yksityisten tahojen maksamat apurahat ovat verovapaita, jos kaikkien apurahojen (sekä julkisilta että yksityisiltä maksajilta saatujen) yhteenlaskettu määrä ei ylitä vuodessa valtion taiteilija-apurahan määrää. Esimerkiksi vuoden 2024 apurahoista joudut maksamaan veroa ainoastaan, jos sekä julkisilta että yksityisiltä myöntäjiltä saamasi apurahat ylittävät kulujen vähentämisen jälkeen 26.269,46 euroa. Verotettavaa on vain rajan ylittävä osuus.
Tätä on varmaan se valumateoria eli trickle-down effect jonka mukaan ylimpienkin tuloluokkien verotuksen keventäminen parantaa myös köyhimpien asemaa tulojen ja pääomien valuessa alaspäin ja auttavan koko maailmaa.
Onko varma tieto, että kesäkurpitsa-Aku olisi mies? Taiteilija tietysti voi luulla olevansa vaikka mesimäyrä.
Ihan älywapaata touhua nuo ns. tutkimukset. Vihavaisen termein elämme syvätyperyyden aikaa. Mutta eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.
Tapsa vaan
Tervehdys Pauli Vahteralle, Ano1:lle, Ano2:lle ja Tapsalle vaan & kiitos kommenteistanne.
Pauli: Kiitos lisäyksestä.
Ano1: Jokseenkin näin.
Ano2: Kyllä se vissiin mies oli.
Tapsa vaan: Syvätyperyys on hyvä termi.
Kummelit ja pahkasiat eivät vedä näille vertoja.
Tässä kun tuota aikaa on siunaantunut niin voisi kokeilla ryhtyä metsästystä ja kalastusta harrastavaksi transuksi joka tutkii omien munakarvojen muuttumista pillukarvoiksi intersektionaalisessa kontekstissa yhteiskunnan alipaineen vaikutuksen alaisena. Ei tartte paljon laittaa sitä apurahaa. Sellaset 200k ois ihan jees.
Aluksi.
Tähän on tultu. Sairaat pervot voivat toteuttaa fantasioitaan muiden rahoilla ja jopa varsin hyvällä tuotolla. Riittää kun kutsuu sitä taiteeksi. Puistossa jos ei-akateemisesti sivistynyt itsensäpaljastelija heiluttelee ulkoilevalle yleisölle sukukalleuksiaan, niin miekkataksin kyytiin pääsee varmasti. sakkojakin on luvassa ja huonolla tuurilla pääsee vielä laitoshoitoon.
Koneen säätiön toiminta tahraa Kone Oyj:n mainetta. Yhtiö pystynee halutessaan lopettamaan säätiön tai ainakin vaihdattamaan sen nimen. Tulee mieleen Budliten tapaus.
Toisaalta, niin no, yksityinen raha tehköön mitä lystää. Saapahan joitakuita onnelliseksi, olkoot sitten huithapeleita, hamppareita, räppäreitä, sekoi kunhan ilmainen fyffe ei sada sadistien, kuten kissantappokuvaajien, fikkaan. Julkinen raha (veronmaksajilta pakko-otettu) on eri juttu, sen jakaminen luulisi edellyttävän tervettä vastuullista maalaisjärkee. Anyways, elämme hullujen mielitekojen aikaa. Syyt syvällä ympäristössä, ravinnossa, vesijohtovesissä, säteilykentissä. Never stop madness, trust me, sadan vuoden päästä oksat pois
Lähetä kommentti