torstai 21. marraskuuta 2024

VIHREÄ PAKKOMIELLE JATKUU

Helsinki on toista maata ja siellä ilmastokiima pysyy ja paranoo. Yhtenä sen johtotähtenä on edelleenkin kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki joka on tietysti huippuammattilainen kyseiseen tehtävään sillä hänet pätevöittää se, että hän on opiskellut Venäjän kirjallisuutta Helsingin yliopistossa. Plus hän on sanoittanut Ultra Brata ja omaa suuren, suuren määrän visioita.

Ja se tuorein visio iskee taas kertaalleen autoilijoihin:

Helsingin kaupunki harkitsee parhaillaan bensiini- ja dieselautojen käytön rajoittamista tietyillä keskustan alueilla.

Polttomoottoriautojen kieltämisellä tietyillä alueilla on tarkoitus vauhdittaa sähköautoihin siirtymistä. Se taas liittyy päästöjen vähentämiseen.

Luonnollisesti se liittyy myös vihreän egon ruokkimiseen ja Helsingissähän se onnistuu. Mainittakoon, että tällä hetkellä Helsingin autokannasta täyssähköautoja on 8,3 prosenttia ja hybridejä 10,8 prosenttia. Eli polttomoottoriautoja  on yli 80 prosenttia.

Tätä voisi pitää oikeastaan kiusantekona nimenomaan köyhemmille. Aika harvalla siellä Helsingissäkään on varaa hankkia sähköautoa. Ja mielenkiintoa vielä vähemmän koska Helsingissä eläminen on kallista. Ehkä vihreät eivät hahmota näitä reaalimaailman asioita. Tai eivät välitä.

Mutta ikävän todennäköistä on että tuo vihreä egonruokkiminen jatkuu Helsingissä vielä seuraavien kunnallisvaalien jälkeenkin.

Ja sitten hirveä uutinen. Breaking News! Oh my God in heaven. Nyt purkka pysähtyy. Muuan Anne-Mari Lahtinen joka on sittemmin muuttanut nimensä Magdalena Haiksi ja joka on saanut lasten ja nuorten Finlandia-palkinnon on ilmoittanut että ei osallistu Linnan juhliin. Peruste on se, että perussuomalaisten hyväksyminen hallitukseen on normalisoinut äärioikeistolaisuutta.

Sinänsä tällainen tavallinen käppäukko lähinnä tuumii että joku halusi huomiota itseensä – ja sitähän VMP tarjoaa – ja se joku saisi ottaa selvää, että mitä se äärioikeisto oikein tarkoittaa.

30 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Täytyyhän sitä julkisuutta saada, että kirjan myynti lisääntyy.

Olavi Koskela kirjoitti...

Tiedä tosta purkasta tai sen pysähtymisestä... mutta jos tuollaisten Magdaleenojen päähänpälkähtämisiä pidetään tarpeellisena julkistaa kaikelle kansalle, on pakko valita: joko meillä on kaikki niin hyvin, että näinkin voidaan toimia - tai median toimittelijoilla ja -jattarilla on kadonnut kaikki taju siitä, minkälaisilla jutuilla ylipäänsä on informaatio- tai uutisarvoa. Joo, helppo valinta.

Anonyymi kirjoitti...

Ei se kuule niin helppoo oo ku heinänteko. Kyllä siinä tuumiessa pari toppaa Bostonia kuluu ja taitaa mennä koppa Tsuhnan Kostoakin:))
Huru-ukko

Terhomatti Hämeenkorpi kirjoitti...

Milloinkahan hesassa rupee väestökato todella vaikuttamaan - ja jäljelle jää autio keskusta ja murjaanilähiöt?

Seppo Oikkonen kirjoitti...

Magdaleenalla on sukat makkaralla ja se kylpee ylpeenä yhdeksän pilven alla.

Oikeesti on siinä päivittelemistä, ettei yhdessäkään koulussamme opeteta klassisen sosiologian tosiasioita ihmisen lajityypillisesti yhteisöllisyydestä. esimerkiksi tämän Magdaleenan kannattaisi tutustua mitä tarkoittaa durkheimilainen termi "negatiivinen kultti". Se on sitä että kun yhteisöt kriisiytyvät ja yksilöiden identiteetit käyvät horjuviksi, silloin jokainen kokee saavansa ajattelöussaan enemmän varmuutta siitä että määrittelee itseään "kielteiestä käsin". Siis että ei edes yritä kehittää ja hallita omaa tiedollista maailmaansa, vaan ottaa etäisyyttä siihen mitä ei pysty itselleen kirkastamaan.

Että jopa äänestää enemmänkin jotakin vastaan kuin minkään puolesta.

Ja sellaisia magdaleenoja meillä alkaa olla kyldyyripiirit killillään. Ne niinku käy kulttuurikeskusteluja, joissa ne kaikki saa ryhmävahvistaa toisiaan ottamalla etäisyyttä ääri-, ääri-, ääri-niihin-ja-niihin.

Eläköön kotimainen kaunokirjallisuus. Todellinen naisten tulevaisuudenala. Niille voisi rakentaa ikioman linnan. Se olisi eräänlainen anti-, anti-, antiväinölinna.

Anonyymi kirjoitti...

Sinnemäki on autoilunvastaisten pakkokeinojen kannattaja. Pakko on muutenkin keskeinen osa vihreiden totalitaristista ideologiaa, jonka päävihollisen ovat tavalliset ihmiset. Magdaleena Hai on tuttu eilisestä alkaen. Itsekeskeinen, feministinen toljake.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä kun sanoit Magdalena, ei minunkaan tarvitse vaivautua lukemaan sinun kirjojasi.

Ekku kirjoitti...

Minun puolestani saavat tehdä Helsingistä ihan minkälaisen viher-utopian haluavat, kunhan ensin hajasijoittavat ensin sieltä pois isot valtion virastot.
Eihän siellä enää onneksi ole mitään tarvetta käydä, mutta ihan tasapuolisuuden nimissä pitäisi tämä valtion suoma "kilpailuetu" tasoittaa.

Mitä tuohon kynäilijään tulee, niin Hyysärin kommenttipalstalla riitti komppaajia. Meillä on Suomessa näemmä sangen iso joukko ihmisiä, joiden mielestä demokratia on pahasta. Vaalit kuitenkin täällä ovat rehelliset ja ihmiset saavat äänestää vapaasti.
Tuommoiselle kirjailijalle ei enää kyllä koskaan pitäisi myöntää mitään yhteiskunnan apurahoja tai palkintoja, jos kerran asenne on tuommoinen.

Seppo, tuo "antiväinölinna" pisti nauramaan ihan ääneen. Varsinkin kun Linnakin oli varsin vasemmistoon kallellaan. Tosin varustettuna ilmeisesti vähän rehellisemmällä luonteenlaadulla.

Bogreol kirjoitti...

Muistan katsoneeni viime vuoden Finlandia-palkintojen jaon ja tuolloin kiinnitin huomioni ehdottoman totuuden julistajaan Magdalena Haihin ja epäilyni nousi hänen ideologiansa siirtymisestä kirjoittamaansa kirjaan. Identiteettipolitiikkaa ja autoritaarista liberaalivasemmistolaisuutta, mitä aatetta hän haluaisi normalisoida, ettei yksikään vastakkainen ajattelun pisara pääsisi pilaamaan yhteistä totalitaristista käsitystä maailmasta. Tuli mahdollisuus julistaa persuvihaa, ja hän käytti tilaisuuden hyväkseen julkisuutta saadakseen ja kieltäytyi juhlimasta itsenäisyyspäivää isänmaataan rakastavien persujen seurassa.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Ano1:lle, Olavi Koskelalle, Huru-ukolle, Terho Hämeenkorvelle, Seppo Oikkoselle, Ano2:lle, Ano3:lle, Ekulle ja Bogreolille & kiitos kommenteistanne. Kaiken kaikkiaan Helsingin tulevaisuus vaikuttaa synkältä, varsinkaan kun poliittiset voimasuhteet tuskin muuttuvat. Tuossa toisessa uutisessahan Yle pyrki vahingoittamaan persuja mutta aika alkeellinenhan kyseinen yritys oli.

Anonyymi kirjoitti...

Vain vähän pyöristäen voi sanoa että, Helsingissä yksi kolmannes on valtion töissä, yksi kolmannes kaupungin töissä ja se viimeinen kolmannes palvelee noita edellisiä. Mitään tuotantoa helsingin kaupungissa ei ole, ellei huulivoimaa lasketa, eikä näinollen tuotannon jalostusarvoakaan. Rahat Helsinkiin kerätään maakunnista. Maakunnat elättävät Helsingin.

alianor d'aquitaine kirjoitti...

Toivottavasti sekä hallitus että nuo 92 kansanedustajaa ymmärtävät jättää tehtävänsä ennen linnan juhlia, jotta Magdalena pääsee oikeutetulle paikalleen loistamaan tilaisuuden kuningattarena ja merkittävimpänä henkilönä. Mikään muu ei ole kohtuullista hänen urhollisuutensa edessä.

Anni on saattaa olla oikeassa mitä Helsingin ilmaan tulee. Siksi kaupungin on parasta lahjoittaa kaikille helsinkiläisille oma sähköauto (tai kaksi jos perheessä kaksi autoilijaa). Näin Anni pääsee historian aikakirjoihin ihmisenä, joka pelasti maapallon. Ja mikään muu ei ole kohtuullista hänenkään urhoollisuutensa edessä.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Anolle ja alianor d´aquitanelle & kiitos kommenteistanne.

Ano: Totta. Ja helsinkiläiset kuvittelevat vieläkin että Helsinki elättää muun Suomen.

alianor d´aquitane: Tiedäkkös, Anni varmaankin uskoo noin.

QroquiusKad kirjoitti...

Se tuo KalaMataleena saattaa löytää itsensä väärään veneeseen hypänneenä.
Vielä joitain vuosia sitten tuo oli aivan nävökäs nainen, mutta nykyinen ulkoasu kielii naisukupuolensa hukkaamisesta muunsukupuolisuuteen.
Ja se on häviävä trendi, kuten on huomannut Oskari Olematon:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4beafef7-ed9f-4c3a-baa7-6d51728df5f4

ja jopa wökellyksen Suomen pää-äänenkannattaja:

https://keskustelu.pakkotoisto.com/threads/donald-trump.134882/page-369#post-6283063

Vaan eipä KalaMataleenalla aivan pian silti hätää, Suomessa wökellys jatkuu vielä kauan.
Kukapa sitä täällä estäisi?

Anonyymi kirjoitti...

Kenenkähän vihreän kuningasajatus alun perin oli Helsingin Pohjoisesplanadin kävelykatukokeilu? Tämä 4,2 miljoonaa euroa maksanut kokeilu on nyt tullut tiensä päähän ja arvokkaat kasvit ja kalusteet löytyivät jokunen päivä sitten Jätkäsaaresta taivasalta; muun muassa toistakymmentä oliivi- ja laakeripuuta (suurikokoisen oliivipuun hinta vähittäismyynnissä voi olla jopa1000 euroa), lähes sata kasvilaatikkoa, puiset terassirakenteet ja puupintaiset penkit. Esplanadilla vanhojen nupukivien päälle laskettua asfalttia jyrsitään nyt pois ja näky ei ole kovinkaan kaunis. Työllistävä vaikutus koko tällä projektilla on taatusti ollut, ihan oikean työn lisäksi on palaveerattu ja nautittu kahvia ja kampaviinereitä eräänkin kerran ja saatu aikaan isolla rahalla väliaikainen systeemi, joka on palvellut... niin mitä tai ketä? Nyt voisi kysyä sieltä kaupunkisuunnittelun vihreiltä virkamiehiltä, että miten meni noin niin kuin omasta mielestä? Toteutetaanko kokeilu pysyvänä jossakin muualla vai keksitäänkö joku ihan uusi, johon voi yhteistä rahaa huoletta upottaa ja tehdä kiusaa kaikille muille kuin sähköautoilla liikkuville?

Takavuosina tehtiin hirvittäviä ja korvaamattomia virheitä tuhoamalla surutta joka puolella maata kaupunkien vanhaa rakennuskantaa. Tilalle saatiin rumia betonilaatikoita. Nyt vihan kohteena ovat autot, jotka halutaan häätää, mutta senhän nyt toisaalta ymmärtää, koska näin maailma pelastuu.

Rouva Ano

Anonyymi kirjoitti...

Tällaiset älyttömyydet kuten vain sähköautojen salliminen keskustaan ampuvat kyllä Helsinkiä ihan omaan nilkkaan erityisesti keskustan osalta. Espoo ja Vantaa kiittävät. Tällaiset pakkovihersiirtymät useimmiten aiheuttavat enemmän pahaa kuin hyvää. Oma esimerkki viikon takaa. Lönrotinkadulle on taas ilmestynyt nastarengaskielto. Ajoin vahingossa nastarenkaille Lönnrotinkadulle ja ajattelin, että kai se on pakko kääntyä seuraavasta risteyksestä pois kadulta. En tunne kovin hyvin Hgin keskustaa ja sen sijaan että olisin alle viidessä minuutissa ajanut pois koko keskustasta, niin harhailin ruuhkien, osaamattomuuttani ja tietöiden takia keskustan kaduilla 20-25 minuuttia bensa-autolla ja nastarenkailla. Siinä se mun panos oli vihreälle siirtymälle ja nastarenkaiden aiheuttamalle äänelle ja pölylle keskustan alueelle. Ei vissiin mennyt kuten joku viisas oli ajatellut.

Anonyymi kirjoitti...

Vielä 1960-luvulla Helsingissä oli kyllä varsin paljon teollisuutta, mutta enimmät tehtaat ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet muualle (osa niistä tosin vain naapurikuntiin) tai lakanneet kokonaan. Vain muutamia esimerkkejä mainitakseni: Nokian kaapelitehdas, Kone ja silta, Valmetin telakka, Töölön sokeritehdas, Fazer, Sinebrychoff ja viimeksi Arabia. Suuremmista teollisuusyrityksistä siellä ei enää ole paljon muuta kuin Hietalahden telakka ja Strömbergin sähkötarviketehdas.
Sen sijaan Helsingissä ovat kyllä yhä monien yritysten pääkonttorit, mutta niitäkin on jo paljon siirtynyt naapurikuntiin, varsinkin Espooseen.
Ja oli Helsinkiin vuonna 1946 liitetyillä alueilla vielä pitkään sen jälkeen melkoisesti maataloustuotantoakin, mutta suurin osa silloisista pelloista on jo kauan sitten jäänyt asuntorakentamisen alle. Jäljellä ovat Helsingin yliopiston Viikin koetila ja Tuomarinkylän pellot.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Qroquius Kadille, Rouva Anolle, Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.

Qroquius Kad: Vaihteeksi ihan hyviä valtamedian kirjoituksia. Tuo pöyristyjävasemmisto oli varsin osuva termi. Mutta joo, Suomessa wokellus jatkuu vielä kauan.

Rouva Ano: Hyvä esimerkki vihreästä toiminnasta.

Ano1: Tuosta tulee mieleen se että luojan kiitos kun aikanaan pääsin itse pois tuolta.

Ano2: Oli niin, vaan ei tosiaan ole enää. Ja sinänsä pääkonttori ei itsessään merkitse mitään kun varsinainen tuotanto on muualla.

Anonyymi kirjoitti...

Vaikutukset alkaa näkymään 5-10 vuoden aikavälillä, nyt jo lapsiperheet ja ns. nettoveronmaksajat vilkuilevat kovasti muita kuntia...

Anonyymi kirjoitti...

Kuinkahan laajaa aluetta se bensiini- ja dieselautojen käyttökielto koskisi?
Muistettakoon, että ainakin vielä toistaiseksi Katajanokalla on Viking Linen laivojen satama, ja ne laivat ovat samalla autolauttoja. Kai sinne sentään edelleen saisi ajaa, ellei Esplanadin niin kai sitten ainakin Pohjoisrannan kautta.
Jos vaikkapa joku Lauttasaaressa asuva aikoo matkustaa autolla Ruotsiin eikä hänen autonsa ole sähköauto, mitä kautta hän joutuisi ajamaan satamaan? Ensinkö Länsiväylää Espoon puolelle sitten Kehä I:tä Tuusulan- tai Lahdenväylälle saakka ja niistä sitten jompaakumpaa pitkin Sörnäisten rantatielle ja edelleen Pohjoisrannan kautta Katajanokalle?
Melkoinen kierros, eikä taatusti ainakaan vähennä esimerkiksi hiilidioksidipäästöjä.

Mitä taas tulee katuilman laatuun, niin sen jälkeen kun aikoinaan siirryttiin lyijyttömään bensiiniin, sitä on vilkasliikenteisimpienkin katujen varrella huonontanut paljon enemmän leijuva pöly kuin pakokaasut. Sitä on eniten keväisin, kun kaduille levitetty hiekoitushiekka murskautuu autonrenkaiden alla. Ja siihen ei kyllä sähköautoihin siirtyminen auta yhtään, ehkä jopa päinvastoin kun niiden akut ovat niin raskaita.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.

Ano1: Viimeistään silloin.

Ano2: Erittäin hyviä huomioita.

Anonyymi kirjoitti...

VMP: HS säätiö palkitsee Sk:n toimittajan. Sk palkitsee HS:n toimittajan. Piirikö pieni?

QroquiusKad kirjoitti...

Eikä KalaMataleenan tietenkään tarvitse tarkistaa mistään tai keltään, mitä se äärioikeisto oikein tarkoittaa:
sehän kattaa terminä kaiken, mitä KalaMataleena ja tyttökaverit vihaavat.
Aivan kaiken, sanoi Hilpeä Huti-Maisa.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Anolle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

Ano: Selvää jatkumoa sille että toimittajat haastattelevat toimittajia.

Qroquius Kad: Joo, siinä ympäristössä väite on fakta.

Anonyymi kirjoitti...

Jaa tuota... Olen kuitenkin ymmärtänyt, että firma maksaa veronsa sinne missä pääkonttuuri sijaitsee ja on kirjoilla.
Tämä tietenkin koskee vain suomalaisia yrityksiä.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Ano. Näin kyllä.

Anonyymi kirjoitti...

Nykyään tämän voi oikeastaan jakaa neljään osaan:valtion töissä olevat, kaupungin työntekijät ja sitten näitä palvelevat.
Plus Kela:lta toimeentulon saavat. Ja näistähän on pääkaupunki seudulla jo lähes 40% näitä kultamunia.

Joppos123 kirjoitti...

Bakun ympäristökokous jäänyt "hold tilaan".
Kehittyneet maat eivät antaneet gebardihatuille riittävästi fyrkkaa lisääntymiseen ja sen ylijäämäkuonan tuuppaamiseen eurooppaan.
Voi kyynel.
Eikös Kiinakin luokitella vielä "kehittyväksi" maaksi?
Joka tapauksessa rahan jako hillittömään porsimisseen meni perseelleen.

Anonyymi kirjoitti...

Pääkonttori syndroomasta, tuotteen jalostusarvo syntyy siellä missä tuotanto on. Pääkonttoriin voidaan tietenkin siirtää tulos ja maksaa verot sinne missä konttori on, mutta tulostakin siirrellään nykyisin enemmän postilaatikkofirmoihin halvemman verotuksen maihin. Muistaakseni Fortumillakin on (oli) Irlannissa kaksikin postilaatikkoa. Mitä niillä tekevät? Tutkivalle journalismille olisi tilausta mutta tällaiset aiheet ovat nyt haram.

Vihreiden pakkomielle sähköautoiluun on ajanut autotehtaat euroopassa kuseen. Näin käy kun ideologia sokaisee järjen. Sähköautoilukin on muuttumassa kiinalaiseksi ilman tulleja. Kiinassahan kaikki valmistus tapahtuu ekologisesti. Sähköauto ei ole elinkaarellaan se ekologisin vaihtoehto. Diesel olisi. Päästötöntä dieseliäkin voidaan tehdä ja tehdään. Mutta kun ei käy. Puhu vihreälle tai seinälle, sama juttu. Dieselautoilija maksaa älyttömillä veroillaan varakkaampien sähköautoilua. Se pelastaa maailman mutta tappaa suomalaisen dieselautoilijan.

Anonyymi kirjoitti...

Dieselautoilijan harmiksi keksittiin vielä adblue eli kusivesi. Sehän jäätyy -11 celsiuksessa ja alkaa hajota +30 celsiuksessa. Mersussa adblue on kompakti pönttö joka maksaa paritonnia ja vaihto 900. Olen sen kerran vaihdattanut, ilmeisesti jäätyminen rikkonut. Kesällä syttyi taas kusivesi vikavalo. Olisiko mustan auton tankki käynyt liian kuumana. Miten tähtäilisi seuraavan tankin vaihdon. Kahta kertaa vuodessa ei pörssi kestä.

Miljoonien kustannukset tulevat vuosittain dieselautoilijoiden maksettavaksi tästäkin "vihreydestä". Kasvattaa bkteetä ja valtion verotuloja jos ei kuluttajaa huomioida. Suomessa tehdään -25 celsiusta kestävää kusivettä mutta se viedään Norjaan. Suomessa voi käyttää vain direktiivin mukaista -11 astetta kestävää. Ja sitä päästötöntä dieseliäkin viedään ulkomaille kun se on meille kallista. Vaikea on nähdä järkeä näissä "direktiiveissä".

Mustaakseni kesäkuussa tehtiin hallitukselle kirjallinen kysymys tästä kusivesidirektiivistä. En ole huomannut että olisi vastattu.